9

Kawan-Kawan Saya! ^_^

Tuesday, October 5, 2010

XS vs XXL

M.A.K.A.N???? Syiokkkknyeeeeeeeeeeeee

Bila sebut pasal M.A.K.A.N akulah orang pertama yang akan angkat tangan.. heheh makan beb.. siapa yang tak suka makan kan kan?;P Haih..tapi aku rasa sekarang ialah masanya untuk aku menitikberatkan soal M.A.K.A.N yang satu ni.. (sudahlah kauuuuu) tengok saja lah badan aku sekarang.. Nak snap gambar pun mesti kena pada cara supaya tidak menampakkan kegedempolan badan aku.. isk sadis kan kan. Huh... lepas raya ni terasa sangat badan dah naik.. Ok fine.. aku tahu lah aku dah memang sedia maklum agak 'besau' kan.. huh.. sedar diri la nih bluek.

Ok berbalik pasal badan naik, lepas habis puasa haritu aku timbang turun 2kg (erk~ 2kg jeeee???) but selepas berhari raya ni.. OMG!!! naik more than 2kg oke!! apa nak jadi ni my?? bak kata ben, 'bila nak sedar ni sayang'?? haha.. sedar memang sedar.. 'kesedaran' tu yang tak sedar..;P haih..tengok tuh bila hati berbicara, menasihat kau taknak dengar kan kan.. main banyak!


Guess what?? cuba tengok sekejap pitcha budak comel kat atas ni. apa dia? ye.. saya tahu saya comel tetapi bukan itu yang ingin saya ingin tekankan di sini ye tuan-tuan dan puan-puan. Baiklah sila lihat gambar di kiri anda.. ye.. saya tahu saya comel.. tapi tak perlula anda puji berulang kali oke.. gambar di kiri anda itu diambil 3 tahun yang lepas.. ye.. ini bukan cobaan.. ini betul-betul oke.. gambar di sebelah kanan anda pula adalah gambar yang di snap lebih kurang 3 minggu yang lepas. ye betul.. waktu raya la tu.. muahaha.. Lihatlah aku dulu dan sekarang. (eh tak banyak beza pun kan kan) Owh lihatlah pipi gebu itu.. kenapa makin mengembang?? isk. aku tak tahulah korang nampak atau tidak perbezaan antara kedua-du a gambar tu, tapi bagi aku si empunya gambar.. tuan empunya badan yang gebu ini.. arghhh aku semakin gemuk!! My!! wake up!! kalau kau tak atasi masalah kedebaban kau ni bermula sekarang kau tengoklah in future.. lagi-lagi kalau kau dah kawin!! (takpe, lepas kawen suh incik hubby anta pi spa.. kelas aerobik bla bla...). ha menjawab menjawab.. haih.. (perasan tak? berbanding 3 tahun lepas.. sekarang aku nampak lebih matang..dan.. shantek...kan kan. hahahaha.. biarlah.. diri aku.. sukati aku lah nak puji diri sendiri pun..bwuuekkk!)


Hurm, bukan tak nak kurus. NAK....NAK SANGAT2!!! tapi entahlah.. susah sangat budak bernama Maizatul Akma ni untuk konsisten pada niatnya untuk berdiet. bukanlah nak berdiet sampai ikat perut kelaparan. at least kau makan la makanan berkhasiat sikit.. kau patut berhenti sebelum kenyang sebelum bunyi burp! ini tidak dah kenyang pun kau sumbat gak. selagi tak bunyi burp amaran kali ke-3 selagi tu kau nak makan kan kan.. hampeh kau My.. Sampaikan semua orang yang jumpa kau semua cakap kau dah 'kembang'.. kau tak rasa apa-apa ke? budget comel sangatla? Ben jangan cakaplah berbuih-buih dah mulut dia duk membebel pasal badan aku ni. isk. (u ni nak i ke tanak ni komen-komen badan i plak <-- hati berkata-kata)
Sebenarnya since last year lagi aku selalu berjanji pada diri dan ben untuk kurus. Bukanlah mahukan potongan badan yang menawan dan cantik (kalau dapat pun ok gak i likeee) tapi, kalau dapat kurangkan sikit spare tyre kat pinggang dan perut ni pun dah cukup baik. Dulu selalu berazam.. 'esok tak nak makan nasi. esok tak nak makan banyak. hari ni last aku makan banyak. hari ni last aku makan kefsi/mCd.." at last?? angan-angan tahik kambing je. untuk kurus aku pernah ambil pil supaya aku senang hadam (sebab aku ni susah sikit nak buang air ok), so bolehlah aku keluarkan 'toksik' tu hari hari. Kalau tidak 3hari sekali pun belum tentu dia nak keluar tau isk jadi lemak gamaknya. tapi sekejap je.. dah lama-lama tu tak makan dah pil tu sebab adakalanya aku tak ambil sebab apa? sebab malas..;P Bukan itu sahaja, aku juga dah banyak kali beli losyen buang lemak la, buang angin la. entah berapa banyak jenis losyen dah aku beli (tak habis pun wawawa)... dan untuk pengetahuan korang aku pernah mencuba Jusmate 5.. ceh konon janji sebelum beli me nda tu nak jaga makan lah hape la.. mahal woo beli 3 kotak terus. last-last apa jadi?? habuk pun tarak. seb ab apa? sebab aku tak konsisten. suka hati jantung aku je nak minum atau tak bergantung pada mood dan tahap kerajinan. sudahnya, tak habis pun kotak ketiga tu. mungkin benda tu boleh mengecilkan sedikit tubuh yang montel tapi ianya tak berhasil pada aku. sudahnya, sampai hari ni aku tak ada ambil atau pakai apa-apa pun untuk kurus. huh...terimalah padahnya sekarang wahai my!



Hurm, bila sebelum pergi kerja nak make up, pakai tudung.. aku tengok cermin.. 'asal la montok sangat minah dalam cermin ni'.. lepas solat kat surau office, masa nak pakai tudung depan cermin aku nampak lagi si minah yang berbadan semangat tu.. ah takutnya! Allah jadikan kau sempurna..comel (perasan sendiri so what?) tapi disebabkan hobi kau yang suka makan, pantang nam pak makanan, kau hasilkan sedikit kecacatan pada badan ciptaanNya tu. apa kau buat? kau makan xhengattt.. bila sedar dah nak meletop baru kau sedar la!! sekarang sesal dahulu pendapatan la minah debab oiiii... (isk sob..sob..) Ok, now cuba kau pikir apa kau patut buat u ntuk buang lemak-lemak tepu dalam badan kau tu?! cuba kau pikir apa kau patut buat supaya kau makan untuk hidup bukannya hidup untuk makan! cuba kau pikir apa kau patut buat supaya kau katakan TAKNAK kepada makanan-makanan yang akan menambah lagi sparespare dan berat badan kau tu! say NO to makanan free! mentang-mentang orang belanja kau ngap je selalu kan! say NO to makanan sedap+menggemukkan yang dijual murah!! please do that otherwise kau tak kan jadi macam apa yang sedang kau rungutkan sekarang!! Understand??!!!


Ok, sebagai langkah permulaan kepada cita-cita kau yang dah kau azam berabad lamanya ni.. (tapi tak pernah menjadi) apa kata kau baca semua-semua kat bawah ni:


ha kau jangan nak skipped2 pulak ye. ingat aku tak nampak? kau kalau diberi link memang berat lah tangan tu nak click kan kan. takpe2 kejap lagi aku copy paste satu page di entry berikutnya supaya kau baca dari mukadimah sampai Sodakallah... no excuse oke!!

Haih.. masalahnya, boleh ke aku ni? Boleh ke aku melep as pandangan terhadap makanan-makanan lazat? boleh ke aku tahan tengok orang makan sedap-sedap dan kenya ng?? hadoiiii... puasa? erk~ lepas abis puasa Ramadhan n beraya sakan memang susah mak nak puasa kau....pantang nampak orang makan, pantang bau makanan.. kalau puasa pun sanggup berbuka la... naya tak naya kauuuu...isk (baca paragraph ni kena ada tone yang tersendiri oke..)


Hurm... Kenapa aku suka makan? Kenapa aku kuat makan? weh korang tatau ke makan tu satu nikmat? korang tatau ke makan itu membahagiakan? bukan sahaja membahagiakan diri kita.. malah kita bahagiakan perut kita.. kan kan? hurm... Tapi.. kalau lebih makan pun boleh bawa penyakit.. betul.. kau kena berubahlah My.. kala u kau kuat makan.. badan besar tapi sihat takpe.. cuba kalau kau kuat makan.. badan besar.. pastu berpenyakit.. tak ke naye namanya?? Ha sebelum apa-apa jadi pertama sekali kau kena ambil insurance. (erk tiba-tiba plak).. yela.. possibility ada penyakit tu.. tak boleh la dinafikan btol tak? ada insurance senang sikit. katakanlah kau admitted to the hospital.. ada insurance boleh cover duit bil spital ye tak heheh. Kemudiannya, apa yang kau perlu buat adalah:

Hentikan tabiat suka makan makanan-makanan seumpama ini:


Sila Boikot makanan-makanan menggemukkan yang kau suka sangat bedal nih.






DAN.. ibu kepada lemak-lemak dalam badan kau tu my...




NASI!!!



Sila Boikot!! (Erk~ aku rasa yang satu ni macam kurang boleh sikit isk). Kalau orang jemput makan kenduri cane? dah tentulah dia hidang nasi minyak kan kan. xbaek woo tak makan nanti orang kecit hati..;P Hurm, apapun, aku cuba ok... (erk~)


Oleh itu, perbanyakkanlah mengambil makanan-makanan seumpama berikut:





Weh giler kau.. nak suruh aku makan buah-buahan n sayur-sayuran je? hape ingat aku vegetarian ke? (haa merungut merungut!) tak kenyang lorh makan menda-menda ni je isk. ha sebab kau tu memang kuat makan. hape orang bagi makan pun xcukup. takdelah kejam sangat nak menyeksa perut kau yang kebulur tu. kalau rasa nak makan benda berat sikit.. kau jangan makan yang bergoreng, berminyak.. tu semua kalori tinggi kolestrol banyak.. cuba tukarkan menu-menu goreng tu kepada makanan berupa kuah seperti contoh,


Bihun sup!!


Erk~ tapi aku rase selalu je aku order makanan-makanan bersup macam tu. kalau tak bihun sup.. aku order bihun tomyam. hurm.. tapi ada je aku order goreng-goreng pun.. (tu kalau memang lapar tahap gaban kena order sesuatu yang dapat menampung tahap kelaparan aku oke..). Cuba kalau buat sesuatu konsisten sikit cik My oi.. kalau dah kata tak nak makan yang bergoreng-goreng tu.. janganlah makan. ikutkan sangat kehendak nafsu tu. (isk sob..sob..). Ha ni lagi satu:



Boleh follow makanan piramid ni. tapi kadang-kadang bagi aku, piramid ni tak leh pakai gak. tu yang tang nasi tu. sila boikot ok. (at least at this moment!) huhu

Ha ni sebelum terlupa.. makan-makan jugak.. tapi kau My jangan lupa



MINUM AIR SUAM BANYAK-BANYAK OK!!


Last but not least, perkara penting yang perlu kau lakukan juga adalah dengan :


BERSENAM!!


Kalau kau malas sangat nak pergi jogging, buatlah senaman kat rumah. banyak benda kau boleh buat kan kan. buat seat up ke.. lari setempat ke.. aerobik ke.. (bukan senam atas tilam oke!)

Wahai My.. mulai sekarang, sila disiplinkan diri anda.. kalau perlu.. sila lancarkan perang dengan perut anda sekarang! berhenti manjakan dia! Sila lawan nafsu makan anda oke!


Haih~ kalau tak boleh jugak lepas ni tataola isk. Apapun...


GUDLUCK MY!!!!
SAY NO TO GEMOK!!!!!

P/s: Kalau ada kawan-kawan yang ada tips-tips berguna untuk
saya manfaatkan dalam berdiet.. sila-silalah berkongsi oke..(",)


4 comments:

putribongsu said...

Isu berat ni...berat badan!

Pasni i g mkn sorang2 je la eh. U takyah la ikut. Nnt i dipersalahkan.
:P

MAIZATUL AKMA said...

muahahaha...;P

azzey said...

akak pon sker gak malan2 ni!

slm ziarah....:)

MAIZATUL AKMA said...

azzey: hehe siapa xsuke makan kn kn..;P

salam ukhwah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

WELCOME

WELCOME

DETIK DETIK INDAH

Lilypie First Birthday tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers