AMALAN-AMALAN YANG MENGHAPUSKAN PUASA RAMADHAN


Hadith : Ramai orang-orang yang berpuasa, tetapi tidak ada baginya (pahala) kecuali haus dan lapar. Ertinya puasanya sia-sia tidak dapat pahala tapi puasanya tidak batal dengan kata lain hanya gugur kewajiban sahaja. Yang dimaksudkan dengan menghapuskan secara maknawi adalah bahawa orang berkenaan tidak akan memperoleh pahala dari jerih payahnya berpuasa. Akan tetapi secara hukum, dia telah melakukan puasa secara lahiriyah, maka tidak dituntut untuk mengqada’kan (mengganti) puasanya tersebut.


Antara amalan-amalan yang menghapuskan pahala puasa Ramadhan adalah
  • Memandang segala sesuatu yang dapat menggugah nafsu syahwat
  • Mengucapkan kata-kata yang sia-sia atau tercela
  • Mendengarkan segala sesuatu yang dibenci agama
  • Melakukan perbuatan tercela, seperti pergi ke tempat maksiat atau perbuatan haram seperti berjudi dan minum-minuman keras (yang memabukkan)

Dari Abu Hurairah, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda. “Ertinya: Puasa bukanlah dari makan, minum (semata), tetapi puasa itu menahan diri dari perbuatan sia-sia dan keji. Jika ada orang yang mencelamu, katakanlah : Aku sedang puasa, aku sedang puasa “
  • Berbohong
Dari Abu Hurairah, Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda.“Artinya: Barangsiapa yang tidak meninggalkan perkataan dusta dan (tetap) mengamalkannya, maka tidaklah Allah Azza wa Jalla butuh (atas perbuatannya meskipun) meninggalkan makan dan minumnya”
  • Ghibah/mengumpat
Ghibah lebih kejam dari perzinaan, kenapa demikian ? Kerana mengumpat perihal dengan orang lain jika kita belum  meminta maaf ke orang yang di ghibah tersebut maka Allah tidak akan mengampuni kita. Sedangkan ketika seseorang mabuk sehingga berzina kemudian bertaubat kepada Allah pun maka Allah akan mengampuninya.
  • Mengadu domba
Menyebarkan isu-isu yang dapat menimbulkan perpecahan mahupun perselisihan baik di kalangan keluarga, tempat kerja dan lain-lain
  • Sumpah palsu
Hati-hatilah dalam berjanji, hati-hati dalam berbicara ataupun bersumpah, jangan mudah mengatakan “Demi Allah”. 
“Lima hal yang dapat menghilangkan pahala orang yang berpuasa, yakni berbohong, menggunjing, mengadu-domba, bersumpah dusta dan memandang dengan syahwat.” (HR Bukhari dan Muslim)
  • Melihat / memandang dengan pandangan syahwat
Dalam Kitab Hidayatus sholihin, ada sepuluh perkara yang dapat menghapus pahala puasa, semua itu berhubungan dengan hati kita diantaranya: Iri (tidak senang melihat orang lain ), Dengki (berbuat sesuatu agar orang lain itu jadi rugi atau jelik seperti menfitnah, merosakkan barangan dll), berbohong ( tidak jujur), cinta akan makan, saba`at , tamak. Orang yang suka iri biasanya cenderung ingin berbuat dengki atau membuat orang lain rugi dan mendorong kita menceritakan keburukan orang lain.

Wallahua'lam..

sumber: SINI



7 comments:

Anum said...

thanks sudi kongsi

Fatin Farhana Binti Ramli said...

owh..

~CiK TiNieY~ said...

mohon dijauhkan dari semua sifat2 mazmumah itu...aameen

mas saari said...

sama2lah kita memelihara pahala puasa kita! moga berkat..

asamasin said...

wa...berguna nih...thx.. :D

zuwaidah said...

amin....alhamdulillah!!!!

H.J said...

arap2 dapat menjaga pose ni elok2..

Kawan-Kawan Saya! ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DETIK DETIK INDAH

Lilypie First Birthday tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Klik2