Company event tinggal lagi 2 minggu je… Setakat ni
preparation rasanya dalam 80% dah complete kot. Fuhh… lagi stress dari
preparation nak kawen dulu hehe. Mungkin sebab everything settle dalam masa
sebulan kan tu pasal haru biru… hehe… Anyway… harapnya event kali ni berjaya
lagi seperti tahun lepas. InsyaAllah… tak sabar nak hembus nafas lega lepas berakhirnya
event ni. At least dapatlah bernafas
sekejap sebelum memikirkan event seterusnya…. Kuat ke aku? InsyaAllah...
Keje-keje jugak… kesihatan kena ambil tahu gak. My
tak tahu lah macam mana situasi My sekarang. Ok ke tak? Lately ni macam risau
plak dengan baby dalam poyot ni. Lebih-lebih lagi bila dah ada diabetes ni. My
rasa macam My dah buat benda tak baik kat anak dalam poyot ni, sebab apa? Sebab
My tak makan dengan cara sepatutnya… kuantiti sepatutnya… Arghhh.. Maklumlah
festime pregnant, susah betul My nak amalkan diet yang betul. Dah jumpa pakar
pemakanan pun masih tak sedar diri… -..-
Banyak artikel yang My baca pasal diabetes ketika
hamil ni… Ada yang okay.. ada yang sampai tahap kena masuk insulin. Adeh…
janganlah sampai lagu tu… My ni mungkin kena diabetes salah satunya sebab
keturunan lah kot. So, bila dah kena diabetes
time mengandung ni sepatutnya kena amalkan pemakanan yang sihat… kena
diet… kena kurangkan apa yang patut, kena elakkan apa yang perlu dielakkan… diet
tu bukannya tak perlu makan tapi kena amalkan pemakanan yang sihat, teratur…
pengambilan sesuatu makanan pun perlu diambil kira. Haih~ bab2 makan ni memang
berat betul My nak disiplin… T___T
Bila sickness dah berkurang, diabetes pulak yang
datang. Sampai nak makan apa pun My tak tahu. Nak makan ini salah nak makan itu
salah. Kadang-kadang sebab malas pikir My hentam jugak… My ada contoh menu
untuk wanita hamil yang ada diabetes… tapi nak ikut jadual tu punyalah susah.
Lagi-lagi sebab My ni bekerja… nak disiplinkan waktu makan yang kerap tapi
sedikit tu rasa macam berat sangat walhal benda tu tak susah pun kan? arghhhh…
tahlah. Kadang-kadang My menangis sebab rasa bersalah kat anak dalam perut ni…
Selalu cakap kat hasben, bilalah nak beranak…. My tak kuat nak hadapi semua ni…
T___T
Lagi satu perangai… My masih susah nak minum air
masak… sejak sickness dulu memang tak sentuh langsung air putih. So, sampai
sickness dah berkurang ni pun masih susah nak telan air putih. Setiap kali
makan kat kedai pun for sure akan order air manis+berais. Degil sangat kan? padahal
sebelum pregnant dulu elok je minum air putih… kat ofis mesti ada satu botol
besar minum sepanjang kat ofis…makan kat kedai pun order air suam je. Sekarang?
Rasa menyampah sangat kat air suci lagi sihat tuh… haih~
Harap-harapnya diabetes My ni taklah teruk sangat. n
harap sangat My ni sedar diri lepas ni… amalkan diet yang seimbang… cian kat
baby dalam poyot ni… Orang kata ibu hamil yang kena diabetes berisiko lahirkan
anak besar. Bila baby besar susahlah nak beranak normal… tak pasal-pasal kena
forsep tak pun Caesar nanti… alahai…. Camno ni… T___T
Mommies to be out there.. ada tak yang kena diabetes
macam My ni? teruk tak? macam mana yu ols kawal diet? Meh lah share…
Sekarang ni
rasa tak selesa sangat kat perut ni… rasa sakit… tak tahu kenapa. Sebab kurang
minum air ke? Sebab lapar ke? Sebab apa? Nak buat keje pun tak selesa… T___T