Sebelum mengadakan sesebuah majlis perkahwinan, kita kenalah buat
perancangan rapi supaya segalanya berjalan dengan lancar sepanjang hari
bersejarah itu nanti. Tak terkecuali diri My sendiri… Walaupun lambat lagi tapi
perancangan awal patut dititikberatkan. Terutamanya yang memerlukan tempahan
awal dan mengambil masa 2/3 bulan untuk sempurna siap. So, di kelapangan My
yang ada selepas waktu kerja My akan survey dan buat budget untuk hari bahagia
My nanti… J dan supaya My tidak lupa, My kongsikan checklist perkahwinan My di sini untuk rujukan bakal-bakal
pengantin lain seperti korang juga hehe. jom cekidaut!
Permohonan Nikah
Ahhhaaa..Ini merupakan perkara
yang paling penting untuk persiapan perkahwinan! Kalau semua checklist di bawah
ni tak buat makanya tak bolehlah My nak kawen. So, untuk selamat My kena
pastikan semuanya complete!
·
Hadiri Kursus Kahwin
·
Sijil Kursus Kahwin original & salinan
·
Ambil Borang Nikah di Pejabat Agama
·
Surat
Akuan Bujang
·
Ujian HIV
·
Borang Kebenaran Nikah (Enchek Tunang)
·
Salinan IC wali (abah)
·
Salinan IC 2 saksi
·
Sijil nikah Mak & Abah original &
salinan
·
Isi Borang Nikah
·
Booking Jurunikah
Oh lihatlah.. Dalam banyak-banyak
ni baru 2 je yang selesai…-.-’ hehe takpe-takpe jangan serabutkan kepala otak..
Majlis lambat lagi.. Seelok-eloknya dah complete semua dokumen, sebulan sebelum tarikh nikah baru pi
hantar ke Pejabat Agama.
Barang Hantaran
Barang hantaran ni bukan wajib
pun, sekadar mengikut adat sahaja.. yang
wajib hanyalah Mas Kahwin ye kawan-kawan. Tapi kalau takde barang hantaran
macam tak lengkap plak majlis perkahwinan tu kan hehe. So, My sudah tentulah tak
ketinggalan untuk menyediakannya. Setakat ini, hampir kesemua barang hantaran
telahpun My dan enchek tunang sediakan. Kitorang buat hantaran 7 berbalas 9…
erk.. banyak sangat? Errr bukan apa korang, haritu masa bertunang kitorang
awalnya plan nak buat 5 berbalas 7 sahaja tapi last2 minit ada barang lebih
plak, lepas tu ada plak yang nak sponsor jadinya kitorang buatlah lebih jadi 7
berbalas 9. So, untuk selamat kali ini kami sediakan je 7 berbalas 9 juga untuk
hantaran.. Takpe, kalau rasa tak tahu nak bagi apa boleh bagi hantaran
berbentuk makanan… janji ado…J
Hantaran Pengantin Perempuan
kepada Pengantin Lelaki
·Sireh Junjung
·Al-Quran + Sejadah
·Wallet + belt
·Toilettries
·Kasut
·Jeans + T-shirt
·Kek
·Coklat
·Buah-buahan
 |
| google~ |
Hantaran Pengantin Lelaki kepada
Pengantin Perempuan
·
Mas Kahwin + Cincin
·
Sireh Junjung
·Kasut + Handbag
·Telekung + Sejadah + Al-Quran
·Toiletries
·
Kek
·
Buah-buahan
Kalau part hantaran nak bagi kat
perempuan, takde masalah. My petik je nak ape heheh tapi yang lelaki ni dahlah
kita balas kat dia kemain banyak pening gaklah mula-mula tatao nak bagi apa. Barang
untuk perempuan rasanya dah okay cuma yang jenis makanan, sireh tu boleh lah
disediakan dekat nak majlis nanti. Barang-barang untuk bakal suami tu ada yang
tak complete lagi. Bukan apa, enchek tunang ni tak suka sangat barang-barang
bagi kat dia, kalau boleh nak semua makanan je. ape daaa… puaslah pujuk dia jom
beli itu beli ini.. Itupun adalagi yang tak beli tu… sket hari lagi la gi beli.
Majlis Resepsi
·Mak Andam
Menggunakan
khidmat Andaman sudah menjadi perkara lazim dalam sesebuah majlis perkahwinan.
Seumur hidup sekali wooo mestilah nak kelihatan cantik ye dak? Haaaa part ni
adalah antara mula-mula yang My survey. Jenis My takdelah cerewet sangat. Janji
make up ok, baju ok, harga ok.. My on je. Lagipun My tak dan nak selalu balik
johor tu gi survey semua mak andam. So jumpa 2/3 tempat pun ok lah. My dah pun
decide nak ambil mak andam mana. Dah deal pakej yang macam mana. Untuk majlis
My nanti dia akan tempahkan baju baru khas untuk My…. Yeay! J
·Pengapit
 |
| google~ |
Buat masa ni My decide nak ambil member baik since form 1 ni sebagai pengapit. Si kawan baik
ni juga adalah teman serumah My hehe. Tapi tatao lah dia boleh atau tidak.
Bunyinya macam segan-segan je nak jadi pengapit My.. silap-silap kang My
sendiri kipas diri sendiri hehe. Takpe, part ni nanti My confirmkan dengan dia
balik sama ada mahu atau tidak… J
·Caterer
Ahhaaa…Part
masak memasak ni bukan keje My.. semua ni My serahkan sepenuhnya pada mak dan
abah. Lagipun, My tak pakai caterer sebaliknya masak sendiri secara bergotong
royong dengan orang kampung…mak abah duduk di perumahan felda so aktiviti
memasak, rewang merewang ni dah jadi tradisi sejak dulu lagi… Lebih mudah dan
seronok… J
·Photographer
 |
| google~ |
Luckily, akak
My ada kawan dengan photographer. Tak pernah lagi lah guna khidmat dia tapi
lihat pada pengalaman dia sebelum ni oklah… Lagipun dapat harga murah sebab
kawan kakak haha…
·Kek Kahwin
Kek untuk
majlis makan beradab My belum dapat lagi tapi dah start survey-survey jugak. Plan
nak buat 3 tingkat. 1 tinggat kek span 2/3 kg, 2 tingkat lagi letak cupcake. N My
nak habiskan kesemuanya! Hehehe…
·Doorgift
 |
| google |
Haiyohhh… bab
ni yang My tengah pening sekarang ni.. yela, survey punya survey banyak sangat
sudahnya rambang nak pilih mana satu… -.-’… nantilah decide.
·Kad Kahwin
Survey punya
survey akhirnya My dah pun menempah kad kahwin. Alhamdulillah.. InsyaAllah lagi
sebulan baru boleh dapat… Korang nak ke? Hehe. Kalau My bagi kad jemputan
konfem datang ke? Majlis rumah My di Segamat tau…J
·Berinai
Hurm, part
berinai ni pun kena ambil kira jugak. Tak pakai inai bukan pengantin lah
namanya kan.
Tapi masalahnya dari mana My nak dapatkan pokok inai tu. Kalau kecik-kecik dulu
My tahulah mana nak cari tapi sekarang pokok inai tu pun dah tak ada…-.-’ My
cadang nak suruh orang buatkan. Nak buat sendiri takut tak menjadi plak. Inai
haruslah merah menyala baru semangat nak bersanding hehe. Malam berinai?oh
mungkin tidak. Cukuplah sekadar buat majlis khatam Al-Quran… J
·Kanopi
Hurm, bab kanopi ni tak jadi masalah sebab
dekat kampung My tu ada beberapa orang yang ada buat khidmat kanopi ni. So,
tinggal nak booking n beritahu scallop kaler apa je nanti.. J
·Kompang
 |
| google~ |
Takde kompang tak meriah lah majlis sesebuah
perkahwinan tu
kan kan. Part ni pun tak perlu My risau sebab
duduk area kampung ni tak susah nak dapatkan perkhidmatan kompang. Cumanya kena
booking je lah bukan apa takut ada bertindih tarikh dengan majlis orang lain
plak
kan… hehe
eksaited nya My bayangkan diarak dengan bunyi kompang…
J kalau duduk bandar dah jarang jumpa yang pakai traditional
kompang sumenya pasang CD bunyi kompang je hehe tak besh tak besh.
·Penunjuk
arah/Signboard
Haaa.. part ni jangan ambil mudah.. yang duduk
bandar kat perumahan tu pun perlu ada inikan yang duduk kat pedalaman ni kan.. Buatnya
kawan-kawan kita dari seluruh pelusuk tanah air kot terbuka hati nak datang
mahu ada yang melilau mencari kang hehe. So, part ni harus dititikberatkan.
Buat sendiri je.. Lepas tu laminate kan
dikhuatiri hujan basah plak penunjuk arah tu nanti langsung orang tak nampak
hehe. Kalau boleh buat size A3, kalau A4 takut kecik sangat orang dari dalam
kenderaan kurang nampak. Nak nak kalau ada banyak signboard orang kawen kat
tempat tu kan..
-.-‘
·Sound System
 |
| google~ |
Biasanya orang kata kalau sesebuah kenduri
kahwin takde hiburan, muzik tak meriah betul tak dan biasanya jugak karaoke
mesti tak lari dari sesebuah majlis kahwin tu. Tapinya, rumah My nanti takkan
ada hiburan berbentuk karaoke. Hanya sekadar menyewa Sound System dan mainkan
lagu sahaja terutama lagu-lagu pengantin/nasyid. Sebelum ni rumah mak abah dah
pernah buat majlis kenduri untuk 2 orang kakak dan abang. Kami memang tak
pernah buat karaoke. Hanya sekadar mainkan muzik supaya majlis tak kelihatan
suram. Sebabnya karaoke ni tak berapa elok sangat lah.. Abah My tu very
particular sket bab-bab macam ni… tak berkat pulak majlis kawen den kang…
J So nanti kalau korang
datang tu jangan plak rasa boring sebab takde sesi karaoke ye hehe..
Hurm... apa lagi ek yang belum masuk list... Rasanya itu sahaja kot? Kalau ada yang tertinggal nanti My akan hapdet lagi oke ..
J Lepas ni kalau ada masa lagi My kongsikan plak bagaimana persediaan setiap satu checklist tu oke...!
Till then!