9

Kawan-Kawan Saya! ^_^

Showing posts with label loya dan muntah. Show all posts
Showing posts with label loya dan muntah. Show all posts

Thursday, April 19, 2012

Petua Hilangkan Loya Ketika Hamil


Good Day readers! Lunch apa tu? J

2/3 hari ni hujan je kan… Kalau tak waktu petang balik keje mesti pagi akan hujan… Nah harini hujan lebat di pagi hari di kala nak pergi kerja. Sudah sedia maklum den lebih selesa naik motor dari naik kereta dan komuter. Heee~awal-awal haritu je naik komuter tapi sebab masa dan malas punya pasal ku teruskan perjuangan naik motor bersama enchek somi… J Dek kerana hujan lebat pagi tadi enchek somi suruh naik komuter dari Serendah. Tak pernah pun naik dari Serendah sebab komuter dari Serendah akan stop di Rawang lepas tu kena tukar train plak. Tu yang leceh. Enchek hasben ni plak tak percaya, dia kata ada train straight ke KL. My pun pergi tanya kaunter memang sah-sahlah takde. Jam dah hampir 7.30 am pagi tu. Kalau My naik dari Serendah lepas tu tukar plak kat Rawang entah kul berapa konfem sampai ofis lambat… Kalau masuk lepas 8.30 am ni rasa tak sedap plak.

Last-last naik motor jugak… nasib baik hujan dah reda sket masa pertengahan jalan…. Inilah risiko kalau rumah jauh. Enchek somi pun dah mula sedar. Sebab dia notice My kalau balik kerja mesti keletihan… Malam pukul 10 atau 11 dah masuk tidur. Haih~ letih sebab travel jauh hari-hari kot kata dia… entahlah… My okay je. Alah bias tegal biasa kannnzzz….. Tapi memang letih. Enchek hasben tanya… baru 2 bulan dah macam ni… boleh ke bertahan sampai 9 bulan… ? InsyaAllah….. moga Allah melindungi para isteri yang hamil macam kita ni…. J

Alhamdulillah,lepas MC haritu belum lagi ada MC sampai harini. Kesihatan kadang-kadang tak mengizinkan tapi My masih kuat dan boleh bekerja. Mual dan muntah? Masih ada… Tapi seboleh-bolehnya My elakkan daripada muntah selagi boleh. So, macam-macam cara dah My buat… asal ada petua baru konfem My cuba…. J Korang macam mana? Cubalah!

·         Makan madu

My pernah terbaca makan madu boleh buat hilang loya… So, My mintak enchek somi carikan madu. Selain bertujuan untuk hilangkan batuk, My nak cuba hilangkan rasa loya tu. So, ada jugak try makan madu… Tapi macam tak nampak je hasilnya… Untuk batuk mungkin okay sikit jika campurkan dengan sedikit limau lemon. Loya? Macam takde perubahan je makan madu… mungkin tak kena dengan tekak My kot…

Yang tak boleh blah, masa sms enchek suami suh carikan madu dia boleh reply macam mana tau. “aik. Baru kawen dah mintak MADU?”. Cis cis cis!!!

·         Makan Asam

Haaa yang ni memang My gunapakai masa awal-awal lagi. Siap-siap stock asam kulit limau tu dalam beg. Setiap kali rasa loya cubit sikit buat rasa kat lidah. Tapi.. time tu je lah kurang rasa loya nya punnnnn…. -.-‘

Orang kata makan asam tak elok untuk baby. Boleh beri kesan pada otak dia… nanti baby tak pandai kot. Ye ke korang?

·         Makan mangga


On the way nak balik rumah My ada beberapa stall buah-buahan. Selalu singgah situ beli mangga. Tapi kena pandai pilih… Kalau mangga jenis yang terlalu manis tak sedap diterima tekak… Yang jenis masam-masam manis lemak-lemak tu sedap! Selalu kalau potong berebut makan dengan enchek somi macam dia plak yang preggy…-.-‘

·         Makan Kurma

Yang ni ada juga My terbaca... Amalkan makan kurma sekurang-kurangnya 7 biji sehari... Heee~ My dah beli dah stock kurma tapi telan tak sampai 7 biji lagi sehari hehehehehe~

·         Makan biskut

Pasal petua makan biskut untuk hilangkan rasa loya ni banyak jugak yang cakap. Pernah terbaca dan kawan-kawan blogger pun ada bagi suggestion makan biskut. Especially biskut Jacobs cream crackers yang original tu. Nak tau betul atau tidak My pun beli haritu.

Sedikit sebanyak, it helps! Petuanya, kalau pagi-pagi masa baru bangun tidur tu… makan 1/2 keping biskut ni dulu sebelum mandi. Sebab orang kata biskut ni serap asid dalam perut macam tu lah lebih kurang so dia akan menghilangkan rasa loya nak muntah tu. Semalam My cuba, betul! My tak muntah pun pagi semalam…. My bawa bekal pegi opis. Setiap kali rasa loya My telan…. Membantu jugak. Cuma, petang tu tekak dah tak boleh nak terima biskut gaknya. Telan-telan pun tetap rasa nak muntah… Balik kerja malam semalam muntah jugak tapi tak banyaklah macam selalu tu.

·         Jangan terlalu fikir rasa nak muntah

Ada orang kata, jangan fikir sangat…. Tapi memang selalunya My tak fikir pun… buat tatao je kalau rasa nak muntah. Tapi…. Bila tak fikir tu tetap akan rasa tak selesa kat dada… Selagi dia tak keluar selagi tu lah rasa tak selesa…. Bila muntah baru dia lega…. Walaupun agak seksa….-.-

·         Minum 100 Plus

Ada juga yang cakap minum 100 plus boleh membantu. Doktor ada juga sarankan pada seorang kawan. Tapi kena buang dulu gasnya. Buka penutup… biarkan dalam peti ais semalaman…. Lepas tu dah boleh diminum… J

Semalam suh enchek hasben beli… pastu dah bukak penutup simpan dalam peti ais…. Tapi! Lupa nak minum n tutup bekas penutup tu pagi ni… -..-’

Ada banyak lagi kot petua… Antaranya hidu bau buah lemon… makan vitamin tambahan… makan yogurt dan macam-macam lagi kot… tapi My belum cuba…. Sekarang ni nak keep on makan biskut tu je dulu… J Harap-harapnya blehlah kurangkan rasa loya ni… Bukan apa, tak tahanlah kalau sampai tahap muntah banyak tu… Sampai nak terkeluar isi perut… L

Orang kata alahan, mual, muntah ni akan berlarutan sehingga 12-15  minggu…. Betul ke? Ikut orang la.  Malah ada yang lebih teruk sampai bersalin pun masih ada rasa loya n muntah ni… alahai… janganlah My macam tu nanti…. L

Minggu depan dah 8 minggu…. My plan nak pergi Klinik Kesihatan nak register antenatal check up (buka buku merah). Yela sepanjang hamil ni tak pernah pergi mana-mana klinik lagi kecuali masa demam haritu… So, tak nak take risk… My nak register next week. Wallahua’lam lah mana lagi better klinik kerajaan atau swasta…. Bagi My sama je cuma bezanya…. MASA dan KOS. Takpe, apa-apa pun My register je kat KK ni dulu… Anytime kalau perlu My akan ke swasta juga untuk pemeriksaaan… Gilir-gilir lah… hehe…. lagipun festime mengandung… kena pergi alami sendiri baru tau kan….


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

WELCOME

WELCOME

DETIK DETIK INDAH

Lilypie First Birthday tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers