9

Kawan-Kawan Saya! ^_^

Monday, January 1, 2018

Pengalaman Bersalin Anak no 3, Dayyan Mateen

Ini post backdated gara-gara bertangguh je nak update blog. Entry ni pun berbulan-bulan dalam draft aku karang tak habis-habis kahkahkah 😜 

Alhamdulillah, aku dah selamat melahirkan anak ke 3 di usia kandungan genap 40 minggu pada 23 Oktober 2017. Fuhh, betul lah. Pengalaman bersalin setiap anak ni berbeza rasa dan perasaannya. huhu

dah hujung-hujung pregnancy hari-hari duk tunggu bilalah baby ni nak keluar, langsung tak ada tanda-tanda nak bersalin. Alhamdulillah mak dah datang rumah seminggu awal untuk temankan aku dan anak-anak. Syukur sangatlah sebab tak tahu nak mintak tolong siapa al-maklum aku kan surirumah anak-anak tak ada pengasuh hehe. Sekurang-kurangnya bila aku bersalin pergi hospital ada mak tolong tengokkan anak-anak. 

Macam biasa kandungan no 3 ni aku ada juga GDM a.k.a kencing manis. tak boleh elak since memang keturunan kan. Tak jaga makan pun ye jugak haha. Perut jangan cakaplah besar dia. Hari-hari akhir tu ke mana-mana je orang mesti tengok 2 3 kali sebab perut besar yakmat memang tunggu nak meletop haha. yang tanya 'anak kembar' ke tak kurang ramainya sabo je lah 😪

Keluar Darah

Kalau ikut date tak ada sign nak bersalin aku kenalah serah diri 23hb oktober 2017 tu. Dipendekkan cerita betul-betul on the date tu jam 3 pagi aku bangun nak pergi kencing tiba-tiba rasa ada air mengalir dekat peha. cek-cek tengok, darah! Tapi tak rasa sakit ke apa. mak dah suruh pergi hospital cepat. Aku masa tu gabra lah jugak sebab kalau ikut history sebelum ni anak pertama tak ada sign, kena induce. anak no 2 aku lajakkan sikit date serah diri then datang contraction. no 2 ni keluar darahlah pulak. adeh. 

Aku sempat pergi mandi dulu pagi tu then terus gerak ke hospital. sampai-sampai dia cek lah macam biasa tengok ctg apa semua. Masa sampai tu cek VE dan ada bukaan 3cm. Nurse tengok perut besar tapi dia kata kadang-kadang perut je besar tapi baby kecil. *dia tatao ke anak-anak aku lahir semua besau haha

tak lama lepas tu doctor pula cek. Dia macam risau sikit dengan jumlah air ketuban aku... siap buat details cek pakai menda alah ape tu yang masukkan alat dekat bawah untuk cek air ketuban tu huwaaaaa selama ni duk baca pengalaman orang lain la ni aku pun kena. Doc tanya aku ada keluar ketuban ke sebelum ni. errr... memandangkan aku tak ada pengalaman pecah ketuban sendiri dekat rumah aku baru noticed beberapa hari sebelum bersalin tu memang rasa berair lain macam sikit dari biasa kat bawah tu. Aku ingatkan normal je lah sebab aku ada keputihan sekali. So, doc syak mungkin itu ketuban adeh.. mujur baby gerak lagi weh. 

Lepas tu aku kena tunggu kejap, so sempatlah aku makan dan solat subuh. malah aku siap sempat pergi berak dengan jayanya haha. masa ni dah mula rasa contraction setiap 3-5 minit. Dalam pukul 7+ camtu cek bukaan lagi sudah 6cm. Doc siap2 dah pecahkan ketuban masa dalam bilik menunggu tu sebelum tolak masuk LR. Fuhhh... berpeluh lencun masa tu even dalam LR tu ada aircond haha. 

Baby dah berak, fetal distress

Masa dah dalam LR, datang segerombolan Doctor bersama pelajar. Aduhai aku kata dalam hati masa tu nasib tak baik nak bersalin time awal pagi weekdays pulak kan memang tak lari lah daripada geng-geng pelajar ni. Doc masa tu nak cek bukaan aku. Tup tup dia kata 'eh puan anak puan dah berak ni kita tak boleh tunggu normal kena ceaser'... i am like.... what??! but speechless. Terus menggigil aku masa tu, aku nampak doc pergi luar suruh panggil laki aku n beritahu sekian sekian sambil bagitau aku apa risiko kalau tangguh tangguh etc. whatever 😞

everything berlaku sangat pantas masa tu, aku tak terkeluar apa dari mulut akur je lah. Nurse siap-siapkan aku dengan tiub kencing apa semua, mintak sign surat etc while aku tak berhenti menggigil walaupun masa tu terasa bahang yakmat. Takut, berdebar, macam-macam rasa ada. 

Terus lepas tu aku kena tolak masuk OT room. Sempat salam husband sebelum pintu ditutup.. tak dapatlah dia tengok kelahiran kali ini (sebelum ni both normal) 😭

sakit, hujung nyawa

Dalam OT ada ramai orang, aku masuk-masuk tu doktor bius ambil tugas dulu. Dia cakap-cakap dengan aku etc sebelum cucuk epidural. Bila ingat-ingat balik tak ingat dah macam mana sakitnya sebab aku rasa tahap menggigil aku masa tu lebih kuat daripada rasa sakit kena cucuk 😅 Lepas kena cucuk tu doktor lain pulak tanya rasa sakit tak bila dia cucuk bahagian bawah. Aku cakap rasa lagi means ubat bius belum jalanlah kot. Lepas tu dia main cucuk-cucuk dekat bahu aku untuk beritahu tahap skala kesakitan 1-10. Banyak kali lah aku cakap aku masih 'rasa' haha. yang doktor tu argue aku yang ubat bius tu dah jalan dah tapi aku je rasa masih sakit. aku tetap pertahankan aku masih rasa sakit hahaha. 

zasss!! tengok-tengok depa dah dah lapah perut aku rupanya 😭 seriuslah aku masih rasa kena toreh tu, walaupun dah bius tetap rasa tapi taklah kuat.. tapi! tetap rasa sakit 😔Aku masa tu ditenangkan oleh doktor lain dekat sebelah. Dia kata sabar ya puan.. sambil dia letak macam alat pernafasan tu dekat hidung aku.. lagi lemas adalah aku rasa hahaha. Aku duk mengerang 'Allah... sakit... sakit... Allah...'... dengan tangan bercucuk kiri kanan bawah kena toreh Allahuakbar... terasa macam tu aku ni dah nak mati ke 😭

Aku rasa giler lama sangat diorang nak keluarkan baby masa tu. doktor dekat sebelah aku tak habis-habis suruh sabar, i kenot sabar dah oiiii.. aku tengok doktor bedah sedang bersusah payah nak keluarkan baby sebab baby tu dah engage laluan bawah dah kena pulak paksa ikut tingkap kan memang susah la 😭

and finally! lega yakmat bila baby dah dikeluarkan dari perut... terngiang2 lagi masa tu aku dengar suara anak aku menangis.. bunyi air.. dengar nurse cakap '4 kg!' 😋 terus lepas tu aku tak sedar apa sebab ditidurkan. 

Tak lama lepas tu aku sedar aku masih dalam OT room. Suasana lebih tenang daripada sebelumnya, anak aku? aku tak nampak kelibatnya.. dekat mana dia aku pun tatao. Aku lemah je masa tu. Separuh badan masih terasa kebas ubat bius. Lepas tu aku ditolak masuk ke dalam wad. Husband setia menunggu di luar sambil menyusul bawa aku ke wad.

Masa tu masuk wad second class kot. Aku tak boleh bangun lagi kena tunggu ubat bius hilang at least 6 jam. Haihlah seksa. Kalau suami tak ada susah aku nak bergerak. Mintak husband request wad first class so that bolehlah dia teman aku 24jam. First time ceaser weh... menangeh aku kalau sorang-sorang sobs

Alhamdulillah petang tu masa maghrib dapat katil di wad 1st class. Ubat bius pun dah hilang tiub kencing pun dah tanggal so aku dah boleh bangun. Nak bangun pun Allahuakbar.. sakit tang perut tu yang tak boleh tahan. Kena pegang sambil bangun. Dapat wad 1st class bolehlah husband aku teman 24 jam. Papah aku ke bilik air etc. Tak daya aku sorang-sorang. Lagipun bagi lah husband aku tu insop sikit tengok bini kena belah ni kan takkan nak bagi senang lenang balik rumah pulakkk hahaha.

Anak di NICU, aku stress.

Biasa orang dekat wad dengan newborn tapi aku tak ada anak di sisi. Lepas je ceaser kena tahan masuk nicu doc nak pantau. Walaupun a bit sedih tapi aku fikir kalau ada dalam wad dengan aku pun susah juga aku nak handle dengan keadaan aku macam tu. Aku pulak masa tu emosi tak berapa stabil sebab kena ceaser kan. Susah nak bangun susah nak berak kencing susah la semuanya bagi aku sobs. Aku teks kawan-kawan yang dah ada pengalaman tanya itu ini. Nurse hospital pun bagus setiap kali datang tanya tahap skala kesakitan aku. So kalau sakit aku telanlah paracetemol. Aku allergy ubat tahan sakit so paracetemol je lah boleh telan. 

Sakit tang perut tu ok lah. yang seksanya nak bergerak. Dari bangun ke duduk kemahen seksa dahlah malam pertama tu aku ada batuk sikit kau bayangkanlah dengan perut terbelah ada plak batuk kau rasa??? Malam-malam nak kencing punyalah seksa dahlah laki aku tidur mati kejut kemahen payah nak taknak gigih aku sorang-sorang bangun pergi toilet. 

2 3 hari pertama tu aku tak boleh nak berak. Doc yang datang pun naik risau. Sampai scan perut aku takut ada masalah lain haha. Aku suruh husband bawakan krim mustajab sapu-sapu sikit kat perut bagi keluar angin. Angin dah keluar tapi isi perut tak keluar-keluar haha. Sudahnya nurse bagi ubat punggung tu nak bagi berak itupun keluar alah2 sikit nau hahahhaha.

Anak aku dekat wad kena masuk tiub oksigen tu. tangan bercucuk masuk antibiotik. first time aku pergi jengah dia meleleh air mata aku. nak dukung pun tak boleh aku bisik je dekat telinga dia "mami datang ni sayang.. anak mami kuat, cepat baik kita balik ya. Abang kakak tunggu dekat rumah tu.."..😭 2 hari pertama tu aku langsung tak menyumbang susu badan kat anak sebab susu tak keluar lagi. Hari ke 3 baru cik B bengkak itupun tak pandai nak marmet sangat. Dapatlah sikit-sikit anak aku minum dengan emosi aku yang tak berapa nak okay masa tu memang susah nak pam susu betul-betul.

Selepas 3 4 malam dekat wad akhirnya baru aku dapat keluar wad. Tapi aku tak boleh balik kena bermalam pulak dekat NICU temankan anak. Minggu pertama bersalin tu memang emosi aku down sangat. Sedih tengok anak dekat NICU, rindu pulak dekat anak-anak di rumah Allah... Fizikal aku pun penat... bertambah-bertambah emosi aku dibuatnya. Duduk dekat NICU terpaksa aku berdikari suami tak ada kan. setiap 2 jam kena berjalan dari bilik pergi susukan anak. Dengan anak tak biasa lagi direct aku pun stress Allahu.... Menangis-nangis aku masa tu huhu. Mujur ada nurse yang tolong aku bf anak, sambil aku bf sambil aku tersedu-sedan hukhuk huduhnyaaaa la haih

Discaj wad, balik rumah

Alhamdulillah, selepas 5 hari berkampung di wad akhirnya aku dapat balik dengan baby. Seronok rasanya dapat jumpa anak-anak di rumah. Emosi aku start okay sikit-sikit. Dapat menyusu dengan lebih selesa. Luka ceaser pun getting better masuk minggu ke-2 tu dan minggu kedua tu juga baru dapat berurut 3 hari dengan bidan. 


Yang syukur sangat baby langsung tak ada kuning kali ni. Abang kakak sebelum ni pun kena kuning tak tinggi pun seminggu pertama je. Kali ni clear sungguh walaupun kami laki bini darah 0+. Haih sungguhlah Allah tu uji kita ni ikut tahap kemampuan kita kan. Yela kalau kena kuning jenuh juga lah buatnya kena warded balik ke kena ulang alik klinik ambil darah anak ke.. dengan aku sakit perut kena ceaser lagi kan huhu. Syukurlah sangat-sangat. Anak pun tak banyak ragam aku taklah letih sangat. 

Dhia dan Danish ofkos teruja dapat adik baru. Kejelah nak duduk dekat adik je kan. 2 minggu pertama lepas bersalin tu mak masih teman aku dekat rumah. Mak tolong tengok kan dan masak untuk anak-anak je. Makanan aku, aku upah mintak tolong jiran masakkan hehe. 

Rasanya dekat sebulan berpantang dekat rumah sendiri baru aku balik rumah mak aku masa tu (cuti sekolah hujung tahun) sebab aku kena tunggu Dhia yang kena join macam-macam aktiviti sekolah dah hujung-hujung tu. huhu.


Habis Berpantang no 3

Dah tu je cerita aku. Tak eksaited sangat pun nak baca khennn... Anak no 3 Dayyan Mateen nama diberi. Jangan tanyalah kenapa nama tu. tatao dah nak letak apa hentam je lah 😂

Anyway berpantang kali ni tak macam berpantang sangat huhu. Bengkung aku pakai jenis moden je sebab ceaser kan tu pun culas nak pakai. Yang tak bestnya lepas pantang tak kurus-kurus pun aku ni.. makin upgrade pulak sizenye hahahah.

So selepas bersalin no 3 ni ada cita-cita nak bersalin lagi ke? hehe Aku ni kalau boleh nak anak satu pasukan bola sepak hahah. Tengoklah berapa orang rezeki Allah nak bagi. Dia bagi aku amik... Tapi not now lah. Sebab aku rasa aku kena fitkan badan dulu sebelum ready untuk pregnant lagi. Letih wooo pregnant badan tak berapa nak kurus ni. Risiko pun macam-macam kan Al-maklum usia dah lanjut ni huhu. 

So... nak kurus nak kurus tapi kuat makan tak berhenti... bila masa nak kuruss tewwwwww 😑😑


Sekian, cerita bersalin aku. Gambar kemudian lah. bersepah-sepah dah mana aku simpan hahaha. 

Daaaa!😜


Wednesday, December 20, 2017

Penatnya jadi mak anak tiga

Err.. belum boleh bercerita pengalaman bersalin. Tunggu balik rumah nanti lah. La ni kat kampung lagi. InsyaAllah weekend ni balik dah. Rindu dekat tok laki haha 😝

Fuhhh.. sementara nak tido ni singgah sini kejap berleter. Kehkeh. Sekurang2 nya ada sebab untuk menulis kan. Tidaklah bersawang lagi as usual. Gittewww

Aku ada masa nak pegang betul2 handphone ni pun masa ni lah. Time anak3 dah lena. 24 jam pun memang aku hadap jugak telefon. Cari makan kan. Tapi tidaklah dapat setenang ini huuu 😅

Anak anak aku ni time tido je lah diorang tak bergaduh, tak menjerit, tak berlari..😣
Kalau tak all the time siang hari Allahuakbar.. boleh kena darah tinggi lama-lama mak dia ni haha.

Itu pasal aku cakap penat haha. Penat berleter. Penat marah. Eh.. penat macam2 lah.

Dhia dengan Danish balik rumah nenek sukalah diorang. Rumah kemahen luas. Lepas tu takde sepupu lain. Memang berdua diorang je lah main. Tu lah geng main tu lah geng gado. Aduhai.. tu satu hal. celik mata je nak gaduh. Yang kakak dengki adik.. yang adik dengki kakak..

Anak-anak korang ada macam tu? Ke aku je?

Aku ni ko paham2lah ada baby kecil. Kadang2 time baby susah tido si abang kakak ni buat hal. Allahu... mana tak darah naik kepala. Cuba dah urut dada. Tapi tak boleh. Lepas tu main lari2. Berapa kali pesan jangan berlari jangan naik turun tangga.. dia buatttt jugak. Cakap lembut tak jalan nak kena tinggi suara baru dengar. Dah tu macam mana?

Meletus jua gunung berapi hoi. Sehari kalau tak marah anak tak sah. Sehari kalau tak pegang hanger tak sah. Lepas tu di malam hari macam ni mulalah sayu menyesal.. menangis sorang2 sobs. 😭

Bila kita marah mulalah cakap 'mami tak sayanggggg'... tapi taknak dengar cakap 😣

Allah.. penatnya. Penat melayan karenah anak yang macam2. Baru anak 3 orang 😭 aku risau balik rumah sendiri esok ni kang entah macam mana. Mampu kah aku? Ya Allah hari2 taubat taknak jadi mak naga. Baca buku parenting. Doa jadi orang sabar. But still... selalu hilang kesabaran.

Sedangkan... apalah dosa anak tu kan. Baru sekecil 3 dan 5 tahun Allahu.. berdosanya aku sebagai ibu... 😭

Dengan baby plak lain karenahnya. Kadan2 okay kadang tak okay. Fasa bawah 6 bulan ni biasalah ragam baby berubah2. Memang kena banyak bersabar. Kadang2 mengadap baby je sampai tak sempat aku nak minum. Ini untung masih dekat rumah mak. Aku nak mandi, nak solat, nak makan mak tolong tengokkan baby kalau dia tak tidur. Kalau ditinggal dengan Dhia Danish tataola apa jadi. Bukan boleh percaya haha.

Fuhhhh... penat jugak jadi mak anak 3 ni kan. Alah. Anak 2 pun penat jugak. Dah kau yang nak beranak. Terima je lah kan haha. Aku risau je tak boleh nak tahan amarah ni. Yela kalau selalu marah anak pun bukan boleh kan. Risau terkesan kat diorang lagi2 Dhia tu dah terlebih faham. Dah pandai main dengan emosi... sobs.

Harap2nya aku mampu lah handle anak3 esok sorang2 bila dah dekat rumah sendiri nanti. Yelah anak3 akan ada seharian dengan aku 24/7 while suami bekerja pagi ke malam. Kalau tak lepas maghrib tak sah baru nak sampai rumah huwaaaa...

Bertabahlah my... InsyaAllah kau boleh buat.

Maafkan mami anak3.. mami janji try my best to be better okay... segarang2 mana mami pada korang... mami sayang korang lebih daripada segala2nya tau! 😭

Sleep tight anak3. Lupakan hari ini. Esok main lagi ya 🙁

Friday, December 15, 2017

54 hari

Apa yang 54 hari? Haha.

Dah 54 hari aku selamat melahirkan cahaya mata ke 3. Hehe 😂 aduhaiiii lama sangat tak hapdet belog. Fuhhh tiup habuk :P Ingatkan sebelum ni insof dah rupanya karam juga dilautan sepi.

Bukan karam apa. Lagi lah bila dah sah pregnant awal tahun haritu hah. Memang karam terus. Kau tau je lah aku ni kalau dah membunting... tak rupa orang dah haha.

Mabuk sepanjang 3-5 bulan pertama. As expected lah. Dah pesan dekat laki aku 'yunk.. kalau ai preg nanti ai akan mabuk2 teruk tau.. sanggup?' Hehe.. dah dia pun okay kata dah ready makanya kun faya kun.. Alhamdulillah rezeki Allah.

Alhamdulillah jugak dapat suami yang tak merungut banyak bila aku mula mabuk haha. Perubahan hormon katanya. Dari Feb sampai nak puasa May kot ek? Aku mabuk memang macam hape. Masak tidak.. kemas rumah tidak.. basuh baju tidak.. lipat baju apatah lagi. Anak2 pun aku hantar upah jiran sebelah jaga oiii haha.

Seyes. Memang teruk. FB aku pun krik krk dalam tempoh jangka masa yang lama jugaklah. Bisnes on off kejap. Wasap customer tak berbalas. Mengadap screen lama lama pun alah hahadoiii..

Ngam2 nak puasa baru aku betul2 okay. Fuhhh nasib baiklah kalau tak aku rasa mau tak puasa aku sebulan huhu. Mabuk dah habis selera pun kemahen lah heeee.

Pejam celik pejam celik nah harini dah 54 hari baby no 3 ni tengok dunia. Ya Allah kejap nya masa berjalan kan korang. Seriously. See.. rasa macam baru masuk tahun baru tup tup dah nak penghujung tahun. Apa je aku buat sepanjang tahun ni selain membuyong huhuhu. Haih..

Anak anak pun dah semakin membesar. Dhia dah 5 tahun. Danish dah 3 tahun.. MasyaAllah so fast! Tahun depan dah masuk tadika 6 tahun dah kakak? Omg... adik? Masih pampers lagi tu camne nak hantar taska? Haha.

Hurm dah2. Esok2 plak sambung. Nak citer pasal bersalin pulak haha. Tak aci lah umi dengan mimi dah update belog pasal bersalin. Opkos aku tak nak kalah hahahahaha.

Kau tunggu kau tunggu... :P

Okbai! :-*
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

WELCOME

WELCOME

DETIK DETIK INDAH

Lilypie First Birthday tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers