9

Kawan-Kawan Saya! ^_^

Friday, February 11, 2011

Tips : Kurangkan Selera Makan

Seperti biasa, hari ini perut I buat hal lagi. Mentang-mentang harini Jumaat, hari terakhir bekerja di minggu ini slumber laa kau melantak nasi kukus ayam berempah!! Kononnya, ‘takpelah harini last ok zanziii last makan nasi’. Macam tu lah lebih kurang hati berzanzi.. *menci. Habis nasi separuh kau bedal sampai tak tinggal sebutir pun. Tulang-tulang ayam berempah yang lazat kau ratah dengan rakus sehingga kalau tulang tu boleh telan pun kau nak sumbat jugak ke mulut.  Itu nasib baik nasi separuh kalau kau tak cakap kat akak tu mintak separuh konfem nasi yang penuh tu habis kau bedal. Alahai perut…T_T  **perut dah kenyang baru terbit rasa kesal, as usual!

Kalau susah nak kawal nafsu macam ni la jadinya.. Apalagi, dapat internet terus google cara-cara mengatasi masalah kuat makan… tips-tips kurangkan selera makan.. ye harus!! Kerana selera tak pernah luntur maka sebab itu setiap kali, tidak punya perasaan sedar diri dan terus menerus menikmati makanan yang menjadi rubbish dalam perut..hamik kauuu..

Nah, tips-tips kurangkan selera makan untuk kau perut degil:

(Sumber : sumberalam4u)
  • Makan secara perlahan. Tip yang membantu untuk mkn perlahan adalah makan semasa menonton movie, kira bilangan kunyahan, berbual atau membaca sambil makan.
  • Makan hidangan yg kecil dan menggunakan pinggan yg kecil. Ini akan membuatkan makanan nampak banyak.
  • Ambil makanan yg tinggi serat seperti sayur, buah, roti wholemeal, dll. Serat akan menyebabkan anda berasa cepat kenyang dan mengurangkan selera makan anda.
  • Makan makanan yang pedas. Ini akan membuatkan perut terasa penuh.
  • Jgn membiarkan diri dalam keadaan terlampau lapar. Ini akan membuatkan kita akan makan lebih banyak pada waktu makan seterusnya.
  • Minum segelas air kosong sebelum makan supaya perut terasa penuh.
  • Jangan minum semasa makan. Ini akan meningkatkan selera untuk mkn.
  • Hirup/minum sup juga boleh menyebabkan anda cepat kenyang.
  • Letakkan makanan jauh dari pandangan. Ini kerana, jika makanan ada didepan mata, akan 'trigger' anda untuk makan.
  • Replace your dishes with smaller dishes. This is both a psychological trick and a practical one: you still feel like you have a full plate of food, but you fit less food on a smaller plate.
  • Drink a large glass of water (bubbly water fills you up more) before you sit down to eat.
  • Try not to drink during the meal, which can make you eat more.
  • Spice up your food. It's no coincidence that the spiciest food comes from the poorest areas of the world, where they have to feel fuller on less. Spicy foods make you feel fuller.
  • If you can't eat spicy foods, settle for more flavorful foods. Strong flavors satisfy the taste buds, which signal to the appetite that it's being satisfied. Use plenty of herbs and non-hot spices, salt or salt substitutes, onions and garlic.
  • Eat slowly. This is a common suggestion, but it rarely comes with practical tips on how to do it, other than to force yourself to chew a certain number of times before swallowing. People sitting around a table counting their chomps is a big dampener on table conversation, to say the least. So here are two practical suggestions: reverse your eating hand (right to left, left to right) but be careful not to put the fork through your cheek (!), and put on some soothing music to accompany the meal.
  • Serve up your plate with the correct portions. Do not place platters of food on the table. Decide what quantity each person should eat, and serve it up in the kitchen. If people object, ask them to think of it this way: platters of tempting food on the table is cruel for those who can't permit themselves to eat much.
  • Check the proportions of your food: vegetables should take up more space on your plate than your main protein or starch source. Vegetables have high nutritional value, low calories, and they can make you feel fuller than protein or starches. They're bulky, full of fiber and water, a combination that makes you feel full.
  • Restrict yourself to only one dessert a week. Not so long ago, dessert was a Sunday treat. That's a good tradition to recover. If you crave sweets at the end of a meal, try nature's candy: fruit. A dish of fresh grapes, or peaches, or strawberries, or watermelon, for example, is just as satisfying to the sweet-tooth as high-fat and high-calorie desserts.
  • Set a nice table. When a meal feels special, even if the quantity is small, the experience is more satisfying. Use place mats or under-plates or a table-cloth. Decorate the table with fresh flowers or candles. Use special tableware and glassware for the most humble meal, even when you eat alone. If you can't pamper yourself with an abundance of food, pamper yourself with all the other aspects of the meal. And that includes good company and good conversation!

Hurm.. dah dapat info sila amalkan ye. Jangan sekadar lafaz bismillah kemudian terus melantak langsung tak pandang member kat sebelah. Hampagas betul.


Anyone ada tips-tips lain untuk perut degil I? silalah kongsi…T_T 

Till then!

Wednesday, February 9, 2011

Atkins Loser

It has been a long time I didn’t talk on my diet right? Actually, I am very disappointed.. disappointed with myself.. yeah yeah y’ols can say anything about me… what.. Loser??? ‘angan-angan tahi ayam’??  whatsoeverlah.. sad to inform y’ols, I have not started my re-induction yet…as promised….T_T… dunno lah…

Bermula dengan rasa pening yang berpanjangan selepas seminggu beratkins, I berulang alik ke klinik mendapatkan rawatan dan ubat dek tak tahan menanggung sakit kepala. Tapi walaupun rasa sakit I teruskan jugak atkins. Mulanya I rasa ianya bukan berpunca daripada diet I tu but then bila noticed, I rasa macam tu selepas amalkan atkins…hurm.. After that I dah mula curik-curik makan terutamanya bila ada function di office. Arghhh.. menyesal. Then, I mula stop makan supplement.. mana tahu sebab supplement I pening tak hilang-hilang? Hurm… sikit-sikit I makan balik foods yang sebelum ni I berjaya hindar. Lebih teruk lagi bila I pergi teambuilding selama 3 hari di hutan, Hulu Langat.. dengan aktiviti yang pack.. dan.. dengan hidangan makanan yang lazat.. terutamanya nasi….. Kalau dah dalam hutan macam tu, makanan apa yang I boleh makan?? Takkan I nak makan daun-daun pokok dalam hutan tu plak kan? Dahlah makanan sedap-sedap.. free plak tu… memang I tak tolak rezeki la kan……. I have been eating and eating without considering the consequences… T_T arghh.. punah… punah…… yeah yeah I’m the loser.. fine!

Sejak I balik teambuilding 3 hari tu, I macam dah tak boleh tak makan berat-berat. I mean, makanan yang sebelum ni lama I tak sentuh seperti nasi, bihun, roti, eskem, jajan-jajan… semua I dah berani sentuh balik.. OMG… T_T… hamik kauuuu… I dah mula balik rutin makan di luar office (tak masak+tak bawa bekal+tak tapau di fudcourt), I dah mula balik rutin makan di kedai bila habis bekerja mahupun hari tidak bekerja.. ahh sudah.. ini sudah kronik..! sia-sia je kau diet sebelum ni.. kau mula balik tabiat dan tebiat lama! U eats too much rubbish gurl!!!! See ur stomach now?? Oh noooo….!!!!!!!!!!!! @_@

Huh…. Apa kesudahannya, I pun tak tahu. I nak start balik secara mendadak pun susah ni. Sebab nanti takut I buat separuh jalan lagi..T_T… Secara hakikatnya, I memang kuat makan.. pantang nampak makanan.. makan makan makan!!! Sebab tu lah setiap kali nak diet memang susah nak konsisten dan disiplinkan diri!! I hate myself in that part! Huh…. What I’m gonna do now??? HELP!!!

Kesimpulannya…. I pun tak tahu nak simpulkan bagaimana. Kalau I tak berusaha melakukan sesuatu.. I akan terus benci pada diri yang tak berapa nak sihat ni. Seriously I rasa semakin ‘membesar’ sekarang.. Kalau I buat sesuatu pun, I kena betul-betul buat.. I kena melakukan perubahan…ye.. mesti.. T_T… Kalau ben tak bising pun, I memang selalu merungut dengan diri sendiri.. asyik makan je.. badan pun makin bulat.. macam mana nak kawen ni…T_T…

Mungkin I kena mula Atkins? Mungkin I kena guna cara lain? Ke I yang cepat mengalah dengan sesuatu cara tu? Baru pening sikit dah kalah.. **eh tapi betol-betol pening laa…T_T… entahlah… Let me think… what next…

My plan.. di awal pemulihan.. I nak start dengan berpuasa.. ye.. berpuasa ye kawan-kawan. I kena belajar berlapar. Ye.. akan ku didik perut yang degil ini. Secara tak langsung, I bolehlah ganti sekali puasa yang terpaksa ditinggalkan bulan Ramadhan hari tu kan kan. heee~ Tapi, harus diingat!! Berbuka puasa jangan berlebihan…. NOTED!!! Tapi, mampukah I? InsyaAllah… kita cuba minggu depan oke?? Deal!

Lately ni sakit kepala I dah hilang.. mungkin secara kebetulan? Atau.. mungkin sebab I dah jadi normal kembali? Normal dengan kembali kepada sikap suka makan…T_T… But kadang-kadang terasa jugak sakit kepala ni cuma takdelah sampai tak tahan sampai nak jumpa doc. Sakit kepala tu mungkin juga berpunca daripada tekanan kerja. Bukanlah kerja berat sangat sampai tertekan. Tapi mungkin dek kerana memikirkan idea-idea yang harus dikeluarkan untuk setiap kerja yang dilakukan. Plus, kerja pun dari pagi ke petang mengadap laptop kan… @__@...

Sekarang ni, I tengah sakit tengkuk dan bahu pulak. Yela I rasa mungkin sebab lama sangat duduk atas kerusi di office. (bila agaknya admin nak tolong tukar kerusi yang tak sihat tu ek?T_T)…  Dengan mengadap laptop dan kerja….sakit-sakit belakang dah jadi perkara biasa. Haih.. daripada haritu nak pergi massage tak jugak pergi-pergi… I ingat macam nak pergi berbekam. Tapi, macam takut pun ada. Yela sebab tak pernah buat, tengok sampai keluar-keluar darah bagai.. seram pun ada. Y’ols dah pernah berbekam ke? Tak sakit ke?? I tengok orang yang dah buat tu macam besh je. Ramai kata lepas berbekam badan rasa ringan sebab dia buang darah kotor kita.. yeke? Lagipun berbekam ni salah satu sunnah Nabi right? Tengoklah nanti kalau berkesempatan dan ada keberanian I nak cuba. Untuk migrane dan sakit-sakit belakang… Udah tidak tertanggung lagi…. Haih.. muda-muda dah macam ni kan? hehehe

Moga niat suci I untuk mengempiskan perut tak sekadar di pinggir bibir.. hehe.. y’ols mehlah tolong support I…T_T…. kot-kot ada di antara y’ols yang ada tips nak konsisten dengan diet dan pemakanan?? Boleh lah tolong-tolong share di sini…… oke?

Ok lah.. badan penat.. mata pun dah mengantuk….=__=

Till then ya!!

Tuesday, February 8, 2011

Bertudung Tapi Bogel

Salam y’ols.. 
pernah tengok makhluk Tuhan paling seksi? 
Bertudung tapi bogel?? 
Saksikanlah….















   (Sumber : Carca Marba)









Agagagaga… seksi tak? Heeee~ err actually bukan itu yang I nak kongsikan. 
Kat office banyak dapat email forwarding regarding this.

So just nak share dengan y’ols….





































Kewajipan menutup aurat itu berdasarkan kepada dalil al-Qur’an dan Hadis. 
Di antaranya firman Allah:

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi daripada perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah wahai orang-orang yang beriman supaya kamu berjaya.”(Surah Al-Ahzab : 59)



Peringatan dan pengajaran untuk semua dan diri saya juga…T_T
Renung-renungkan dan selamat beramal…^_^ 
Wallahua'lam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

WELCOME

WELCOME

DETIK DETIK INDAH

Lilypie First Birthday tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers