9

Kawan-Kawan Saya! ^_^

Wednesday, October 31, 2012

I need him until the end of my life... :(


I am not in the mood of doing anything ryte now… but demi sesuap nasi I have to… fyi, My masih di sini… belum rasa nak beranak lagi hehe. I am 35 weeks++ now… Alhamdulillah… moga-moga baby dalam perut ni bertahan sehingga betul-betul sampai waktunya perlu keluar… n yet, My masih datang bekerja. Pelikla asal ramai tanya…. ‘asal ko tak cuti lagi’..? erkkk…. Lum rasa nak beranak koje je laaa… sakit-sakit pun datang gak koje… duk rumah pun bukan buat apa… fikir camne keadaan masa bersalin nanti lagi buat My tak keruan so ada pekdahnya My datang bekerja selagi belum betul-betul tak larat nak datang. InsyaAllah…

Anyway, apa yang merunsingkan kepala otak My sekarang ni bukanlah kerana memikirkan keadaan diri atau baby… InsyaAllah kami sihat-sihat saja setakat ini.. sakit-sakit yang selalu tu, biasalah… dah nama pun preggy kan… nikmati je… J yang buat My risau sekarang ni adalah enchek hubby. Lately ni dia selalu tak sihat… dia kata dia sihat tapi fizikal dia tak menunjukkan macam dia sihat… demam on off on off. Sudah sedia maklum enchek hubby antibody nya tak cukup kuat. Memang senang diserang demam… sekarang ni setiap hari badan dia kejap panas kejap tak. Lagi-lagi tang malam.. My selalu tak leh tidur sebab dengar dia seakan mengigau… dia macam merengek sebab badan dia tak berapa sedap. Bila My rasa badan, leher… MasyaAllah panasnya… risau betul dibuatnya.. L

Semalam masa enchek hasben kat tempat kerja, ada dia ke klinik. Doc kata demam biasa.. kalau tak ok dalam masa dua hari baru dia cek darah. hurm… My risau. Malam tadi sampai pagi ni badan dia panas. My suh dia gi klinik cek darah. takut ada apa-apa kan. If darah okay tapi dia still demam My pesan gi pvt specialist. I dun care. Dia kena sihat… L

Sejak abang enchek hasben passed away 3 weeks ago, My memang sangat fobia bila dengar enchek hasben sakit. Arwah abangnya setahu My pun senang demam.. apatah lagi bila dah kena infection cepat je virus tu serang satu badan dan menjadi punca akan kematiannya. So, bila enchek hasben sakit, My jadi risau… L Dahlah My tengah sarat preggy, enchek hasben tak sihat… siapa nak jaga kami? L Dia kena sihat… dia kena jadi kekuatan My… I need him until the end of my life… L

Ya Allah… ampunilah dosa-dosa suamiku, sihatkanlah tubuh badannya… Jauhkanlah dia dari sebarang penyakit...  panjangkanlah usianya….. Amin….

Thursday, October 25, 2012

Eksaited keterlaluan!

Good day yu ols…

Terasa mcm hari Jumaat plak today kan.. mungkin sbb today last day keje minggu ni kan tu pasal rasa macam Friday huhu.

Pagi tadi gi check up as usual. Cepat plak siap tak sampai sejam pun.. mungkin nurse-nurse sedang tak keruan nak pulang ke kampung cuti raya haji hihi. Check up tadi okay kot. HB dia tak check pun nape tah tapi last HB dah naik 11.7. Berat naik 2kg dalam masa 2 minggu… sekarang dah 71kg huhu… sakit kat pubic bone? Masih terasa dan tade rasa kurang pun… L so macam penguin lah My jalan ke sana sini… Doc offer bagi MC tadi tapi memandangkan kerja-kerja yang bersusun laju je My geleng bgtau yang My masih mampu bekerja. wallah! -..-

I am 34weeks++ now… Semakin hari semakin berdebar-debar.. tapi sangat eksaited dan tak sabar nak tunggu ‘orang baru’… Haritu ke hospital check sakit pubic bone tu… jumpa ramai mommies yang bakal melahirkan… nampak diorang yang mengalami contraction.. dengar tangisan babies yang baru lahir… haih… tak sabarnya tunggu giliran diri sendiri… tak sabar nak push baby.. tak sabar nak pelok cium baby… seyes tak sabar… J Enchek hubby lebih-lebih lagi.. sekarang ni dia yang terlebih eksaited daripada My… hari-hari dok cakap dengan baby dalam perut ni… geram betul dia tak sabar nak gomol anak heheh. Yang My jeles, bila My cakap ngan baby susah je dia nak gerak tapi bila daddy dia yang bersuara.. kemain aktif dia gerak… J

Sepanjang preggy ni, sorang sorang kawan My dah selamat bersalin… seronok je tengok.. dah macam-macam pengalaman bersalin My dengar, My baca… bila dah banyak sangat terdedah dengan pengalaman-pengalaman orang ni mulalah My rasa takut, seram, risau…. My fikir macam manalah keadaan My time deliver nanti.. sakitkah? Haritu ada sorang aunty cine ni, duduk sebelah My dlam komuter… dia tanya My dah bape bulan, bila due, bla bla bla… Dia citer dia dah merasa dua-dua bersalin normal dan ceaser. My tanya yang mana best? Dia kata normal. My tanya lagi sakit tak? Dia cakap… “tada sakit munya…. Enjoy saja… tengok baby kuar manyak happy tada rasa sakit… u time bersalin happy-happy saja….”….

Semangat je My rasa dengar dia cakap macam tu. Yela, ada orang cakap sakit… Tapi bila My fikir-fikir.. lain orang lain rasanya… nak atau tidak My tetap akan melaluinya… My terfikir… buat apa My nak rasa takut kan? Rasailah sendiri… alamilah sendiri.. jangan dengar cerita yang macam-macam… pedulik apa orang lain rasa… ini diri aku… biar aku sendiri rasa… *semangat!

So, sekarang ni My rasa tak sabar nak push baby… Rasa semangat bila terfikirkan wajah bakal si kecil kurniaan Allah yang tak terhingga ni… Apa yang My mampu buat… hanya berserah pada Allah… doa minta dipermudahkan segala urusan… dan selamat melahirkan… Amin….

Bersyukur sangat-sangat atas pemberianNya ni…. My janji akan jaga dia sebaik-baiknya… Ya Allah… permudahkan kandunganku sehingga sampai waktunya… Permudahkan kelahirannya ya Allah…. Amin….

Can’t wait to see you sayang…. :’)

nota kaki: Selamat Hari Raya Haji korang... beraya di mana? I'll back to my hometown malam ni! Segamat, Johor... :)

Monday, October 22, 2012

Pubic Bone Pain during Pregnancy


Pubic Bone pain a.k.a sakit tulang kemaluan… Oooo itulah nama tempat yang sakit tu rupanya… My explore di seluruh pelusuk internet.. banyak juga info yang My jumpa.. Bila baca, symptoms yang terkandung di dalamnya sebijik seperti mana yang My alami… Fuhhh lega rasanya….

Pubic bone pain in pregnancy is also known as Pubic Symphysis Diastasis. This is where, usually in later pregnancy, the hormone relaxin causes the pelvis, particularly at the pubic bone, to loosen. In general, this is a good thing as it makes birth easier for mom and baby. However, sometimes the separation is exaggerated and can become quite pain for the mother at the end of pregnancy or in the early postpartum period.

While pregnant women have been known to waddle, the relaxin and loosening of the pelvic ligaments is the reason behind the waddle. When there is too much laxity there can be instability and pain. You may notice this pain when walking, standing or trying to move your legs apart like stepping into pants or the bath tub. Most of the pain is typically centered up front in the pubic bone area, above your mons pubis (below pubic hair).

There are a couple of treatments for pubic bone pain:

·         Stabilize what you can via a pregnancy/maternity binder like the Prenatal Cradle.
·         Avoid situation that cause pain. For example, sit down to put pants on, sit on the side of the tub and swing both legs together.
·         Avoid standing for long periods of time.
·         Use a rice sock to help provide moist heat.
·         Occasionally, pain medication is appropriate and your practitioner can help you decide when and what.

The good news is that shortly after delivery you should be feeling much better as the production of relaxin stops.


So, normal lah kalau sakit kat bahagian pubic bone ni kan.. cuma tatao lah tahap kesakitan tu okay atau tidak.. ade sesetengah kes sakit kat bahagian pubic ni tak boleh dipandang mudah. Hurm… My tak pergi hospital pun.. pergi pvt clinic je.. 3 times already… satu cakap kencing kotor, satu cakap kepala dah kat bawah.. satu cakap pelvis pain aka sebab kepala baby dah kat bawah jugak… Apapun yang penting.. memang apa yang My rasa ni sakit sangat… seriously…. L Ianya akan lebih terasa bila My nak bangun dari keadaan duduk.. Nak bangun dari keadaan baring… nak pusing ke kiri ke kanan ketika baring… dan ketika nak berjalan! Dekat office pun My jalan dah macam apa… tahan je lah… tak bangun dari tempat duduk takkan nak kencing kat cubicle plak kannnzzz… -..-

Anyway, akibat kedegilan dan kerinduan kepada kg halaman.. last weekend My balik ke Segamat jumpa mak abah… dalam keadaan sakit sempat lagi berjimba pergi kenduri 2 orang sahabat.. -..- Tenkiu pada enchek hasben yang sanggup hantar balik jumaat malam tu… then dia balik semula ke KL sebab bekerja on Saturday. Sunday plak dia ada kerja luar.. lepas tu hanya sebelum maghrib dia datang untuk ambil My… Sampai rumah mak abah around 9.30mlm then 10.30mlm kitorang pulang ke KL semula dan sampai rumah pukul 2 pagi! Lepas tu bangun semula pukul 5.45 am untuk pergi kerja. Wallahhhh… gagah tul… walaupun tulang kat bawah ni sakit giler oke.. -.-

Masa kat kg haritu, My ajak kakak pergi rumah mak bidan.. suh dia tengok2kan apa yang patut.. Bila My baring je dia tekan2 perut bahagian bawah dia kata… ‘eh… kepala dah masuk jalan ni… tak boleh buat apa dah… tunggu je lah tanda-tanda nak bersalin..’…. Erkkkk… masuk jalan tu apa maksudnya? Dah nak bersalinkah? -.- Mak bidan tu kata My salah kira tarikh ke? Erkkk betullah… dia kata lagi mungkin My akan bersalin sebelum waktunya… gulp! Takkan kot? L fuhh fuhh My berdebar-debar senanya. Makin dekat makin berdebar-debar. Memang terasa sangat senanya kepala baby ni dah ke bawah sangat.. macam nak bersalin sangat dah cuma tak turun tanda je lagi.. tapi My takut… L Ya Allah… permudahkanlah…

Sayang mommy… kalau nak keluar pun tunggu lah sampai baby matang okay… jangan takutkan mommy…. L

I am not in the mood of working anymore… sebab bawah ni memang sakit sangat… Sekarang ni kena settlekan kerja-kerja yang masih di bawah tanggungjawab My… Kerja-kerja lain My dah pass kat my clique… harap-harap dia faham n boleh handle masa ketiadaan My nanti…. what else? What else I need to do? Ya Allah permudahkanlah hambamu ini ya Allah… L Ikutkan hati nak je ambil cuti awal.. tapi cuti tinggal bape hari je lagi… maternity leave apply awal-awal rugi lah plak nanti sebab tatao bila baby nak kuar kan… alahai~ bersabarlah wahai hati…. Dup dap dup dap… L

nota kaki: ada sape2 penah sakit kat pubic bone? apa korang buat ek? meh lah share...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

WELCOME

WELCOME

DETIK DETIK INDAH

Lilypie First Birthday tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers