Heyya... Entri kali ini My nak kongsikan senarai keperluan bayi & ibu yang perlu dipersiapkan sebelum kelahiran. Mommies to be kat luar sana pun for sure masing-masing excited terlebey macam My dok sibuk membuat preparation untuk newborn kan? :)
Senarai keperluan yang My listkan di bawah ni adalah senarai peribadi yang My refer from many websites then My compilekan ikut suka hati. Bolehlah dijadikan reference. Tapi tak semestinya semua nak kena ikut.. Beli ikut keperluan... kalau rasa tak perlu, tak payah beli. Kalau pengalaman pertama kali macam My ni biasalah kalau boleh semua benda nak masuk dalam list.. hehe.
Jom cekidaut!
Pakaian:
Bil
|
Item
|
Kuantiti
|
Yes/No
|
Remark
|
1
|
Lampin Bayi/kain bedung |
10 pcs
|
||
2
|
Lampin Pakai Buang |
2 pek
|
||
3
|
Cloth Diaper |
10 pcs
|
||
4
|
Baju tidur |
10 pasang
|
||
5
|
Baju lengan pendek seluar panjang |
10 pasang
|
||
6
|
Rompers/Bodysuits |
10 pasang
|
||
7
|
Barut |
10 pcs
|
||
8
|
Sarung tangan & kaki |
10 pasang
|
||
9
|
Bibs |
3 pcs
|
||
10
|
Topi |
3 pcs
|
||
11
|
Pencuci pakaian bayi (ABD Pureen) |
1 bottle
|
Mandian:
Bil
|
Item
|
Kuantiti
|
Yes/No
|
Remark
|
1
|
Bath tub |
1 pc
|
||
2
|
Tuala Mandi |
2 pcs
|
||
3
|
Tisu basah |
3 pek
|
||
4
|
Toilettries (body shampoo) |
2 set
|
||
5
|
Minyak telon/yu yee |
1 pc
|
||
6
|
Cutton buds |
1 pack
|
||
7
|
Changing mat |
1 pc
|
||
8
|
Bedak |
1 pc
|
||
9
|
Baby Oil |
1 pc
|
||
10
|
Krim Cegah Ruam |
1 pc
|
||
11
|
Losyen bayi |
1 pc
|
||
12
|
Manicure set (sikat, penyepit kuku) |
1 set
|
||
13
|
Bekas bedak |
1 pc
|
Penyusuan:
Bil
|
Item
|
Kuantiti
|
Yes/No
|
Remark
|
1
|
Botol saiz kecil |
1 pc
|
||
2
|
Botol saiz besar |
1 pc
|
||
3
|
Berus pencuci botol |
1 set
|
||
4
|
Sabun pencuci botol |
1 botol
|
||
5
|
Termos |
1 pc
|
||
6
|
Puting |
2 pcs
|
||
7
|
Breast pump |
1 set
|
||
8
|
Bottle storage |
5 pcs
|
||
9
|
Plastic storage |
1 pek
|
||
10
|
Cooler Bag |
1 pc
|
Tidur:
Bil
|
Item
|
Kuantiti
|
Yes/No
|
Remark
|
1
|
Set Tilam |
1 set
|
||
2
|
Kelambu |
1 pc
|
||
3
|
Selimut |
1 pc
|
Travel:
Bil
|
Item
|
Kuantiti
|
Yes/No
|
Remark
|
1
|
Stroller |
1 pc
|
||
2
|
Baby Carrier/Sling |
1 pc
|
||
3
|
Car Seat |
1 pc
|
||
4
|
Stroller/car seat toys |
|||
5
|
Beg pakaian bayi |
1 pc
|
||
6
|
Tilam Travel |
1 set
|
Lain-lain:
Bil
|
Item
|
Kuantiti
|
Yes/No
|
Remark
|
1
|
Penyedut hidung bayi |
1 pc
|
||
2
|
Bakul Baju |
1 pc
|
||
3
|
Bakul Susu |
1 pc
|
||
4
|
Safety Pin |
10 pcs
|
||
5
|
Hanger kecil |
10 pcs
|
||
6
|
Almari baju bayi |
1 pc
|
||
7
|
Sapu tangan bayi |
5 pcs
|
||
8
|
Bakul Pakaian |
1 pc
|
Keperluan Ibu:
Bil
|
Item
|
Kuantiti
|
Yes/No
|
Remark
|
1
|
Bengkung |
1 pcs
|
||
2
|
Washable Breast pad |
6 pcs
|
||
3
|
Nipple cream |
1 pc
|
||
4
|
Nipple protector |
5 pcs
|
||
5
|
Maternity bra |
5 pcs
|
||
6
|
Set Bersalin |
1 set
|
||
7
|
Stoking |
5 pcs
|
||
8
|
Maternity pad |
3 pack
|
||
9
|
Kain Batik |
5 pcs
|
||
10
|
Tungku |
2 pcs
|
||
11
|
Nursing t-shirt |
5 pcs
|
Agak-agak terlalu awal ke My nak beli semuanya dalam tempoh kandungan baru nak mencecah 7 bulan ni? Hurm.. tak kot... To be safe, better persiapkan lebih awal. Atau beli sikit-sikit supaya duit tak terasa keluar..:D Plus, My takut kalau-kalau baby dalam perut ni nak keluar lebih awal daripada waktunya.. Bukanlah mintak nak keluar awal.. Who's know kan? Dahlah My ni ada diabetes... So, berjaga-jaga. Apapun, My harap kelahiran ini dipermudahkan.. n opkos My nak bersalin normal!
Those barang-barang keperluan yang memang diperlukan just after delivery My akan beli dulu. Barang-barang yang tak perlu macam stroller, car seat, etc... Bolehlah beli selepas bersalin nanti.. :)
Till then!





