9

Kawan-Kawan Saya! ^_^

Friday, November 4, 2011

Keistimewaan Bulan Zulhijjah & Hari Arafah

Salam Jumaat korang…J

Diharapkan semuanya sihat-sihat dan ceria seperti My.. hehe sebab apa My ceria? Sebab harini kan hari Jumaat… esok dah boleh pulang berhari raya… yeay!;D 

Ok straight to the point.. Seperti yang semua orang tahu sekarang ni dah masuk bulan Zulhijjah iaitu bulan yang disyariatkan umat Islam untuk menunaikan Ibadah Haji di Mekah. Akan tetapi, bukan umat Islam yang ke Mekah sahaja yang boleh mengerjakan Ibadah di sana malah kita yang belum berpeluang ke sana ni pun boleh menambah pahala dengan melakukan Ibadah lain termasuklah berpuasa terutamanya pada 10 hari terawal bulan Zulhijjah… J

Kalau bulan Ramadhan… 10 hari terakhirnya merupakan hari-hari yang mempunyai banyak kelebihan untukkita melakukan Ibadah… Haaa… bulan Zulhijjah pun ada juga tapi pada 10 hari terawal… cumanya ianya tidak banyak dibicarakan seperti kelebihan 10 harii terakhir Ramadhan tu sedangkan kelebihan 10 hari terawal Zulhijjah ni ada disebutkan di dalam Al-Quran dan Hadith... J 

Imam al Bukhari Rahimahullah meriwayatkan daripada Ibnu ‘Abbas r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda: 
“Tiada suatu hari pun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari ini – iaitu 10 hari Zulhijjah. Para sahabat baginda bertanya, ‘Tidak juga Jihad pada jalan Allah (mengatasi kelebihan Hari-hari tersebut)? Ujar Baginda, Tidak juga Jihad di jalan Allah kecuali seorang yang keluar dengan jiwa raga dan hartanya dan tidak membawa pulang apa-apa pun (kerana habis disumbangkan untuk memenangkan agama Allah).”
Antara amalan-amalan yang dianjurkan dilakukan di bulan Zulhijjah termasuklah menunaikan Ibadah Haji di Mekah, berpuasa, melakukan Ibadah-ibadah sunat, melakukan Ibadah Korban dan banyak lagi. Untuk mengetahui lebih lanjut bolehlah cari di serata internet pasti ada… J
google~
Untuk pengetahuan korang jugak, esok merupakan 9 Zulhijjah iaitu Hari Arafah. Jika para jemaah haji diwajibkan berada di padang Arafah untuk wuquf di sana, kita yang belum berkesempatan menunaikan haji ni digalakkan berpuasa pada Hari Arafah ni. 
Dari Aisyah r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda; "Tidak ada satu hari dimana Allah Taala paling ramai membebaskan hambaNya dari Neraka selain dari hari Arafah." (Sahih Muslim)
Dari Abu Hurairah r.a. bahwa Rasulullah s.a.w. bersabda, “Sesungguhnya Allah SWT. memuji mereka yang sedang wukuf di Arafah kepada penduduk langit dan berkata kepada mereka : “ Lihatlah kepada hamba-hambaKu yang datang kepadaKu.“.(HR Ahmad)
Rasulullah saw. ditanya mengenai puasa pada hari Arafah. Rasulullah saw.mengatakan, Dikaffarah (diampun dosa) setahun lalu dan setahun akan datang. (HR Muslim)
So, kedatangannya setahun sekali ni janganlah disia-siakan… Kepada yang boleh berpuasa, Jom puasa! Apalah sangat nilai sehari dalam setahun kamus hidup kita ni dibandingkan pahala berlipatkali ganda yang Allah akan bagi tu kan??? 0_o

Renung-renungkan dan selamat beramal...J

nota kaki: yeay!!! nak raya dah!!!

3 comments:

Anum said...

istimewanya

mas saari said...

salam aidiladha! bulan zulhijah memang istimewa..

KAMIHIDUP said...

selamat hari raya haji.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

WELCOME

WELCOME

DETIK DETIK INDAH

Lilypie First Birthday tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers