9

Kawan-Kawan Saya! ^_^

Monday, July 25, 2011

PEREMPUAN SENANG MASUK SYURGA TETAPI PALING RAMAI DI NERAKA

Asalamualaikum korang…
  
Seringkali kita dengar orang perempuan ni senang nak masuk syurga… Hanya perlu jaga solat, jaga puasa, jaga kehormatan diri, taat pada suami maka masuklah dia dari mana-mana pintu syurga yang dikehendakinya.

 “Apabila seorang isteri mengerjakan solat 5 waktu, mengerjakan puasa sebulan, memelihara kehormatannya (aurat) serta mentaati suaminya, nescaya dia akan masuk syurga”. (Riwayat Imam Bazzar melalui Anas r.a)
Daripada Anas, Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: “Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai.” (Hadis Riwayat Ahmad)
Subhanallah maha suci Allah yang memberi kemudahan kepada wanita…

Tetapi, kenapa ramai perempuan yang masuk neraka?

Di dalam kisah solat gerhana matahari, Rasulullah s.a.w. dan para sahabatnya melakukan solat gerhana padanya dengan solat yang panjang, Rasulullah s.a.w melihat Syurga dan Neraka. Ketika baginda melihat Neraka baginda bersabda kepada para sahabatnya:
“ … dan aku melihat Neraka maka tidak pernah aku melihat pemandangan seperti ini sama sekali, aku melihat kebanyakan penghuninya adalah kaum wanita. Para sahabat pun bertanya : “Mengapa (demikian) wahai Rasulullah?” Baginda s.a.w menjawab : “Kerana kekufuran mereka.” Kemudian ditanya lagi : “Apakah mereka kufur kepada Allah?” Baginda menjawab : “Mereka kufur terhadap suami-suami mereka, kufur terhadap kebaikan-kebaikannya. Kalaulah engkau berbuat baik kepada salah seorang di antara mereka selama waktu yang panjang kemudian dia melihat sesuatu pada dirimu (yang tidak dia sukai) nescaya dia akan berkata : ‘Aku tidak pernah melihat sedikitpun kebaikan padadirimu.” (Hadis Riwayat Imam Al-Bukhari)
Dalam hadis yang lain, Rasulullah s.a.w menjelaskan tentang wanita penghuni
Neraka, baginda bersabda:
“ … dan wanita-wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya mereka telanjang, melenggak-lenggokkan kepala mereka kerana sombong dan berpaling dari ketaatan kepada Allah dan suaminya, kepala mereka seakan-akan seperti bunggul unta. Mereka tidak masuk Syurga dan tidak mendapatkan wanginya Syurga padahal wanginya boleh didapati dari jarak perjalanan sekian dan sekian.”(Hadis Riwayat Muslim dan Ahmad)
Nau’zubillah… begitulah hadith megenai perkara yang menjerumuskan kaum wanita ke lembah Neraka bahkan mejadi majority penghuninya dan menyebabkan mereka menjadi golongan minority dari penghuni Syurga.

Nak masuk syurga tapi ingkar pada perintah Allah… kufur pada nikmat yang Allah beri… Dah ada suami tapi masih boleh curang? Malah lebih teruk sanggup melakukan hubungan kelamin dengan orang lain di belakang suami? Nau’zubillah… Takutnya My tengok zaman sekarang ni. Bila dengar perkara macam ini jadi macam takut plak nak kawen. My terfikir, kalau My berkahwin nanti mampukah My jadi seorang isteri yang sempurna untuk suami My nanti? Mampukah My jadi isteri solehah buat suami? Ya Allah… betul-betul takut… My mahu berkahwin bukan hanya kerana cinta… tapi keran Allah ta’ala jua… Minta dijauhkan My dari perkara-perkara seumpama ini…-

Ingatlah wahai perempuan… wanita… isteri… Berpeganglah kamu pada agamamu… Ingatlah balasan Allah pada kamu-kamu yang tidak taat pada suamimu… ingatlah janji Allah pada kamu-kamu yang tidak menjaga kehormatan milik suamimu… Ingatlah balasan Allah di sana kelak… Subhanallah peritnya tidak terkata…
Percayalah, mungkin ada di antara kamu Allah tunjukkan balasan di dunia… Tidak perlu tunggu akhirat kamu diuji dengan ujian maha berat atas dosa besar yang kamu lakukan… Semalam kamu fitnah suamimu sebagai penyebab kamu menghidapi HIV namun Allah tunjukkan hari ini apabila ujian DNA membuktikan suamimu langsung tidak mempunyai penyakit itu secara langsung mangaibkan dirimu sendiri atas keterlanjuranmu bersama bekas kekasih… Nau’zubillah…

My tak dapat bayangkan bagaimanakah perasaan isteri itu sekarang… betapa berdosanya dia… Ditambah dengan jangkitan HIV, penyakit seumur hidup… Suaminya pula? Bagaimanakah perasaannya? Tidakkah dia kecewa? Ya Allah…

Berdoalah moga kita yang perempuan, wanita ini tidak tergolong di kalangan wanita-wanita yang dicampakkan ke neraka…Moga kisah yang terpapar hari ini kita jadikan ikhtibar untuk melalui kehidupan mendatang… InsyaAllah…

Wallahua’lam…



4 comments:

Sunah Sakura said...

ya Allah ya Tuhan kami...jadikan kami wanita yang menghuni syurga dengan segala kebaikan...jauhkan kami dari neraka dengan segala kejahatan... ameen..

puanbee said...

pengajaran buat wanita2 yg telah bergelar isteri diluar sana ..setialah

mas saari said...

moga kita sebagai wanita dipelihara dari sifat2 yang membolehkan kita ke neraka Jahanam! amin...

eiela said...

yup, banyak jugak baca, rata-rata mengatakan kaum perempuan lebih ramai menghuni neraka. moga-moga dijauhkan azab tersebut.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

WELCOME

WELCOME

DETIK DETIK INDAH

Lilypie First Birthday tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers