9

Kawan-Kawan Saya! ^_^

Friday, July 1, 2011

AMALAN SELEPAS KENCING

Opps! Jangan y’ols anggap My nak membuat lawak atau bercakap lucah plak bila buat tajuk Amalan Selepas Kencing tu ye..0_o… Pasti ada di antara y’ols yang tidak tahu akan salah satu kewajipan kita sebagai umat Islam dalam perkara yang satu ni. So, pastikan y’ols baca sampai habes oke..;)

Seperti yang My sebut dalam entry INI dan INI, My nak sangat kongsi apa yang My belajar semasa mengikuti kursus di Pullman, Putrajaya tempohari seperti yang dikongsikan di entry INI. Kursus itu di kelola oleh syarikat Dato’ Dr. Fadzillah Kamsah dan dia sendiri ada bersama kami sepanjang hari pertama di sana.
Sepanjang sehari tu banyak sangat ilmu yang My dapat daripada Dato’. Seronok berkursus dengan Dato’ lebih-lebih lagi masa dia baca perihal peserta mengikut tarikh lahir, tandatangan, tapak tangan dan macam-macam. Yela, kata pun pakar motivasi, psikologi kan.. mestilah pakar dalam membaca sifat-sifat manusia ni huhu. Tak kering gusi kami dibuatnya.

Semasa berkursus, salah satu perkara yang My belajar dengan Dato’ adalah mengenai Amalan Selepas Kencing yang satu ni. Tak malu untuk My katakan, My sendiri pun tak tahu rupanya ada amalan sebegini…-.-’… Mungkin ada di antara y’ols yang dah tahu kot. Yang tak tahu boleh lah mulakan amalan ini selepas ini k…;)

Ramai di antara kita mungkin merasakan diri cukup sempurna dengan melakukan amal Ibadah, bersedekah dan lain-lain tetapi masih tidak terlepas dari azab api neraka. Kenapa agaknya?

Syaidina Abu Bakar pernah ketika mahu menyembahyangkan jenazah si polan, tetapi tiba-tiba tersentak dengan suatu benda bergerak-gerak dari dalam kain kafan jenazah itu. Lalu disuruh orang membukanya.
Alangkah terkejutnya dia apabila terlihat seekor ular sedang melilit kepala jenazah tersebut. Syaidina Abu Bakar mencabut pedang lalu menghampiri ular tadi untuk dibunuhnya. Tetapi ular itu dapat berkata-kata, Katanya, Apakah salah ku kerana aku telah diutus oleh Allah untuk menjalankan tugas yang diperintahkan. Diselidiki amalan si polan itu semasa hayatnya jelas dia merupakan orang yang mengambil ringan dalam hal menyucikan kemaluannya apabila membuang air kecil.

Untuk kaum lelaki, apabila lepas membuang air kecil, disunatkan berdehem tiga kali untuk memastikan air kencing dapat keluar sepenuhnya. Amalan ini juga disebut sebagai Istibra. Selepas itu urutlah batang zakar dari pangkal ke hujung beberapa kali sehingga tiada lagi air kencing yang berada dalam saluran. Sesudah itu basuhlah dengan air sesucinya. Antara kebaikan melakukan amalan ini adalah mencegah daripada masalah Kanser Prostate dan masalah radang jangkitan pada saluran kencing.

Untuk kaum wanita pula, digalakkan mengurut-ngurut bahagian bawah pusat ke bawah untuk memastikan air kencing keluar sepenuhnya. Apabila membasuh kemaluannya, pastikan dicucikan bahagian dalam dengan menjolok sedikit dengan jari dan dipusing-pusingkan semasa dilalukan air bersih. Bukan dengan hanya menyimbahkan air semata-mata. Jika dengan melalukan air sahaja ia tidak membersihkan bahagian dalam kemaluan wanita yang berbibir-bibir itu.
Menarik bukan? Menarik untuk dikongsikan dengan semua orang. Hehe. So, pada y’ols yang sedia maklum memang selalu melakukan amalan ini baguslah. Tak percaya cuba kamu-kamu terutama yang lelaki yang tak pernah buat amalan sebegini lepas kencing berdehem beberapa kali.. ce tengok keluar lagi tak lebihan air kencing? Jangan rakam video plak ye..-.-’

Amalan selepas kencing ni elok untuk diamalkan bagi mengelakkan daripada jangkitan pada saluran kencing dan dapat menyucikan diri daripada hadas lebih-lebih lagi ketika nak melakukan Ibadah. Sebab tu My kalau sedang bermusafir, solat kat mana-mana My suka tanggalkan yang ‘dalam-dalam’ sebab takut kebarangkalian ada najis yang tertinggal pada pakaian tu. Lepas tu setiap kali ke tandas mesti nak kena ada tisu. Lepas cuci nak kena lap kat ‘bahagian’ yang dah dicuci tu. Kalau ada barang setitik pun najis pada pakaian kita, solat adalah tidak sah. So, pastikan y’ols toskan air kencing tu sehingga benar-benar bersih. Yela, ada orang lepas kencing je pup pap pup pap cuci pastu dah terus keluar toilet kan…-.-’

Bukan apa, kelak kat akhirat kita semua akan disoal… sebab itulah selalu kita dengar… ‘Kebersihan itu sebahagian daripada Iman’… Diri bersih, pakaian bersih… Solat kita pun pasti tenang dan bersih kan…;)

Haip!! Bukan Perhimpunan BERSIH oke! 0_o

footnote: dah tengok Transformer!!!! 3D lagi yu!!!

8 comments:

Isteri Encek Bard said...

Terima kasih My atas perkongsian... Alhamdulillah mari kita mengamalkan amalan yang baik inie

eddy syrol said...

ramai org yg tak alert dgn bab bersuci ni... apatah lagi kencing.. sbb tu aku tak setuju sgt bila tgk toilet lelaki yang ada mangkuk untuk kencing berdiri, bersih ke camtu? di ragui...

jom terjah..




JUMAAT YG TENANG



contest anda bagi pic,prince bagi rm50

noradzlina.kamdani said...

thanx My..bagus tu akk br tau.

msredcheesecake said...

Cik my,
Hari dapat bajar benda baru....kena jaga elok2...biar bersih...

YanaMIB said...

yup kebersihan diri mmg sgt penting sbb nk bawa solat nnt kan..sbb tu xsuka pi toilet yg xde paip tu..hehh~ =.=

mas saari said...

pernah belajar perkara ni masa pi kursus...

aizamia3 said...

kebersihan tu amat penting.. amalan yang baik untuk diamalkan..

KAMIHIDUP said...

terima kasih my kongsikan benda ni, memang perlu diamalkan. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

WELCOME

WELCOME

DETIK DETIK INDAH

Lilypie First Birthday tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers