9

Kawan-Kawan Saya! ^_^

Thursday, April 28, 2011

kita yang buat dia...

Assalamualaikum (sopannya.. anak sapo lah nih…)

Tengah lunch ke y’ols? My puasa harini… hari ke-4.. Alhamdulillah.. berjaya dah puasa 3 hari… tu yang berani buat hari ke-4 plak hehe… yeay! Nampak gaya cepatlah My habis ganti puasa..0_o Kali ni berjaya plak My berpuasa.. Kalau tidak sebelum ni? Beriya ni niat puasa malam tu nak puasala konon esoknya. siap bangun sahur bagai.. (maka roti+minum air je).. Tup tup esoknya kat opis mulalah mengada-ngada.. laparlah.. perut sakitla.. tak laratlah.. macam-macam alasan. Sampai lunch? Terus berbuka!! Bila perut dah kenyang baru nak menyesal sebab berbuka. Lemah betul iman….T_T

Ada seorang kawan suatu masa dulu pernah cakap.. badan kita.. otak kita.. kita yang buat dia.. macam tu kita nak makanya macam tuh la jadinya.. macam ni kita nak makanya macam ni lah jadinya.. y’ols faham apa maksud My? Yela.. setiap perbuatan kita tu kan dikawal oleh siapa? Kalau bukan diri kita sendiri kan? Kalau My kata nak puasa.. My betul-betul berazam nak kekal berpuasa satu hari tu.. makanya berjayalah My berpuasa seperti 3 hari ni. Sebaliknya, kalau My nak berpuasa tapi dalam diri My asyik cakap ‘tak boleh! Tak tahan! Tak larat! Kalau tak makan sekarang aku rugi! Ahhh esoklah puasa’… makanya….? Dah tentulah My berbuka kan? Cuba My buat tak tahu.. jangan cakap yang My tak larat nak puasa.. jangan dilayan syaitan yang cuba menghasut.. buat-buat lupa yang My sedang berpuasa sambil berbelog (jangan buat-buat lupa pi makan plak grr).. Mesti My boleh tahan sampai waktu berbuka… kan?
google
Tu lah, kadang-kadang lemah betul iman kita ni kan? Mudah terpedaya dengan diri sendiri dibantu hasutan Syaitan… Kalau nak buat sesuatu tu, buat je lah.. Tak cuba betul-betul mana nak tahu kita boleh buat atau tidak kan? Kalau dah mengalah sebelum kalah… maka gagal lah kita jadinya…

Apa yang diri kita buat.. badan kita buat… kita yang buat dia….

Renung-renungkan…. Tak faham? Errr tak dapek den nak nolong…0_o


10 comments:

Pembawa_Wacana said...

baeeek~~ Nak ganti puasa tahun depan..... sebab nak miss kan...muahahaha.

MiSzy DiaN said...

dian belum lagi ganti puasa.. tp insya allah, nak cuba gnti puasa start bulan dpn :)

Along Usop said...

puasa yang yok tengah hari melantak seperiok!.. =p

Fakhrul1409 said...

puasa itu pahala yg bsr..:D waowwww! new template! hebakkk...hehehe

Sunah Mohammad said...

kene la kuat iman ye dear~ ;) alhamdulillah...cepat2 habiskan qada' puasa!

darxniq said...

sy x ganti lagi nih..macam mane??/hahahahha

forever love said...

paham.. sehari lagi ta selesai nie.. hihi...

biasa la tue.. otak mengawal semua perbuatan kita

OreO HitaM said...

Kita yg buat dia..bukan dia yg buat kita

aizamia3 said...

mula2 rasa bersemangat waja persona nak puasa tapi baru pukul 10 perut dah ngada2 gedik.. ish.. tak boleh jadi ni.. bila nak puasanye dah kalau asyik gedik je.. ;)

Heidi Shafiq said...

buat sungguh2 baru leh berjaya.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

WELCOME

WELCOME

DETIK DETIK INDAH

Lilypie First Birthday tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers